Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag beställde ett gäng burkar tidigare i veckan!

4st svarta och 1 röd(!).

Tänkte först testa på mina backspegelkåpor för att få dem svarta.. och sen om jag känner att det funkar bra och är enkelt går jag kanske på fälgarna. Där blir det ev lite röda små detaljer också. :)

Har kollat en massa videos på youtube på folk som använt det och det ser onekligen rätt bra ut.. och skapligt enkelt. Bra med en oförstörande "färg" som man kan slita bort om det blivit skit!
Användarvisningsbild
av Erico
Spoiler »
FRÄNT!
Väntar med spänning på hur det funkar för dej:)
av Eirike93
Jag har använt plastidip vid ett par tillfällen, dock på matt alu.
Den fäster riktigt bra på alu, inte bara att slits bort!
Testa på baksidan först och se om du kan få loss den igen är ett tips, säkert annorlunda på polerad alu dock!
av Rådlös
Plastidip är en sorts "gummifärg", och jag har goda resultat med den. Jag har dock inte målat på fälgar och backspeglar. Jag använde det i stället i min båt, en Flipper Flash. Durkmattan där var av en typ nålfiltmatta (tror jag det heter?) Baksidan på den var av skumgummi. Mattan var några år liksom båten, och skumgummit hade börjat vittra sönder. Det blev hårt och sprött och vittrade till "sand eller grus" som hela tiden föll från mattan. Då köpte jag ett antal burkar Plastidip och målade baksidan på mattan. Det förlängde livet på mattan med ett antal år. Det blev som en gummiartad "hud" utanpå skumgummit.
Sedan har jag "målat" några verktygsskaft också. Det är därför färgen säljs i ölburkformade förpackningar. Man doppar ner skaftet på verktyget och får ett billigt oisolerat verktyg att se lite dyrare ut.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja jag såg att dom hade burkar också.. men jag beställde bara spray-färgen. Är nyfiken på hur det kommer att funka. Ska "måla om" dotterns halvrisiga trehjuling också. Kanske är fräck nog att börja med den för att se hur det funkar. :) Försöksobjekt som i allafall inte kostar så många hundralappar om det går helt åt he**te!
Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
Har börjat ärga på ett par ekrar på en utav mina fälgar, räcker det att slipa ned och lacka med plastidip? eller skall man grunda dom partierna?
Och nu är fälgarna lösa utan däck, blir det lättare skav vid montering däck än med vanlig lack? Montera däcken innan lackering?
Och hur många burkar är realistiskt till 4st fälgar?
/ Tack David
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har inte fått dem än och har ingen bra koll på om det skulle bli skav vid montering.. Jag skulle nog fixa fälgarna innan jag satte på däcken, det går ju enkelt att reparera med lite mer spray när man satt på däcken om det skulle skavt. Det ska gå bra att lägga på ytterligare lager utan problem, det går ihop med det tidigare lagret så det blir homogent.

Enligt artiklar och recensioner jag läst ska det räcka med 3 burkar till 4st 18" fälgar. Vissa skriver att de klarat sig med 2st.. men jag tror inte att man ska ta för lite.. blir nog mer känsligt, bättre med nått lager extra då. :)
Användarvisningsbild
av opA
Polaren sprayade på sånt på fälgarna till sin M3:a och efter första avfettningen av bilen så började färgen att flagna av så de va sista gången han använde de.

Vet dock inte om de va något annat som gjorde att de lossnade.. men så var de iallafall.
Användarvisningsbild
av joel80
Om man inte tar tillräckligt många lager kan det tydligen vara känsligt för avfettning. Men ser man till att göra av med typ 3 burkar på fälgarna och lägger på 5-6 lager ska det inte vara några problem med avfettning eller fälgrengöringsmedel.

Jag börjar nog inte med fälgarna utan kommer att använda det på annat först.. kanske gör en "testspray" på något där jag kan testa olika "kemikalier" för bilen och se vad som händer. :)

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

Lufta koppling som inte går

Det där du skrev om att borra igenom en annan[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]