Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag äger en 244 GL (insprutning) från 1977 som går illa. Den är svårstartad och går ryckigt när den är kall. Det har tidigare varit rikligt med rost i tanken, vilken spolades ur, men jag antar att det bildats nya rostflagor som möjligtvis täpper igen bränsletillförseln till motorn. Tidigare kved bränslepumpen markant och dog. Nu är en ny monterad men samma tendens märks av. Min teori är att rosten förstör bränsletillförseln och att insprutningssystemet är aningen igenslammat. Vad säger ni experter? Vill gärna byta tank men på Volvo säger dom att den tidigaste tanken de kan få fram är den (speciella insprutningstank) som kom 78, vilket innebär att man måste byta ut aggregat och rör och hela skiten, vill inte veta var priset landar då. Borde man inte kunna använda en vanlig tank (81-93) som enkelt finns att tillgå för ett överkomligt pris?

Ett ytterligare problem är att den är svår att hålla sig igång när den är kall, man får mata med gas. När den väl är varm så startar den fint, men bara inom en kvart typ, efter det blir den jättesvårstartad.

Snälla, säg att det finns nån kucklig gubbe i Örebrotrakten som kan volvos äldre insprutningssystem och kan diagnostisera detta..
Främmande materia i tanken är en möjlighet, kan sätta igen sugrörets "nät". Bör gå att sköja ur, men man kan ju bli tvungen att ta ner tanken... Smuts ska väl inte komma längre än till bränslefiltret, är detta bytt? Jag tycker mig ha sett att det finns diverse preparat för "spridarrengöring" etc, kanske någor av dem är seriöst och bör provas? Annars har jag fått förslaget att använda några deciliter 2-taktsolja i bensinen några gånger för att smörja upp spridare och annat. Borde vara rätt ofarligt och inte alltför dyrt. I övrigt kan det ju vara något fel med kallstartsventilen och/eller att någon slang läcker och ger tjuvluft (vakuumslang) eller att vevhusventilationen är ingensatt eller läcler, eller att EGR-ventilen (om sådan finns) strular. Finns lite att kolla... :D
Mvh
/RID
Det finns medel och metoder att behandla tanken invändigt, men då måste man ju få bort all rost först av allt. Du bör nog leta upp en hel på skroten i stället.
Om den du kommer att hitta är hel och rostfri så kan du mycket väl skyddsbehandla den. Det är en sorts plastbeläggning som tål både bensin och alkohol, så den kommer att hålla dig bekymmersfri några år framåt.
VP Autoparts säljer, men dom har en trög server i dag så jag får inte fram någon länk just nu.
En annan länk kan du i alla fall få. Jag antar att ditt insprutningssystem heter K-jet? Då kan du läsa här: http://www.k-jet.org/

Ett tillägg: Nu har det lossnat i Autoparts server, så här är länken: http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... &artno=007
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]