Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crossjakob
Hej.
Jag har en Volvo 460 se -94. 2L motorn.
Nu har jag märkt att hastighetsmätaren helt plötsligt lägger av, första gången så räckte det med att knacka på den så hoppade den igång igen. Men nu så fungerar den aldrig över 50km/h, och bara ibland under 50km/h.. Men det har blivit värre och värre så nu funkar den i stort sett inte alls.. Men när hastighetsmätaren lägger av så lägger även trippmätaren av, säger det er något om vad det kan vara för fel? Nu senast så började den även bete sig konstigt när man växlade ner och motorbromsade, den till och med stannade en gång när jag växlade ner inför en korsning? Kan även detta ha ett sammanhängade med det övriga problemet?
Tacksam för svar!
av Cicaro
har du stora färddatorn eller vanliga?
av crossjakob
Den stora! Senast detta hände så klippte jag till den hårt upp på instrument panelen, och sen dess har den gått felfritt i 20 mil, jag hoppas det fortsätter så. Men om det inte gör det, har ni något förslag på vart detta glapp är?
av krang
På det vanliga instrumentet går hastighetsmätarn på vajer men nu är utsikterna annorlunda. När jag har haft mitt traditionella instrument med vajer lossa så har jag granskat alla kontakteringar och kontaktstycken så allt ser fräscht ut. Det kan vara en början. Rengör ev det som korroderat med eletronik-cleaner. Leta efter ev. lödningar som kan ha släppt. Försök att få fram ett kopplingsschema för intrumentet om du inte hittar något uppenbart fel. Förhoppningsvis hittar du glappet där. Annars får man börja leta efter glapp till givare etc. Men troligtvis används den givaren även till funktioner i färddatorn som då heller inte skulle fungera.
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]