Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#742229
Hejsan

Har nu äntligen införskaffat en elektrisk mutterdragare + lämplig krafthylsa då jag ska byta hjul på 2 bilar + 1 släpkärra. Har då även en fundering på att använda mig av lämplig momentstav (110 nm) för att inte dra åt hjulbultarna för hårt och ev. dra av dem. Har dock kollat runt lite på diverse forum och en del, framförallt personer som varit i kontakt med folk på däckfirmor, har skrivit att det kan bli för löst med momentstav så att hulen lossnar. Har då även haft funderingen på att använda mig av momentstav, men gå upp en storlek från rekommenderade 110 nm (enl. haynes) till 130 nm för att vara på den säkra sidan.

Någon som har kommentar till detta ? Alla åsikter mottages, både positiva och negativa ...

Mvh Andazon
#742253
Jag kör fast bultarna med minsta kraft på mutterpickan sedan drar jag det ''lagom'' med fälgkors, har aldrig haft problem med tappade hjul eller bultar/muttrar som suttit för hårt och varit svåra att få bort.
#742254
Kan säkert vara bra att använda... Jag drar då med luft muttermaskinen på 1an och sen är jag nöjd. Brukar känna på dom efter en vecka med fälgkorset. Är en Scorpio muttermaskin som jag tror drar ca 1000 nm på max men man får ju köra lite med känsla.
#742263
Jag har en momentstav, gul fabrikat Hexa*, den använder jag till mutterdragaren. Men gör en efterkontroll med fälgkorset efter någon vecka eller ca 100 mil.

*Hexa är ett kinesfabrikat, men dom har en färgkod för sina olika momentstavar. Kanske något positivt?
av *pettson*
#742379
På frågan om det är nödvändigt så säger jag: Rannsaka dej själv. Hur skicklig är du?
ÄR inte du skicklig så är det momentstav som gäller. Används den rätt så är den ganska precis. Används den fel så är den naturligtvis inte ett dugg precis.
Man ska ha lättgående välsmorda gängor. Man ska använda maskinens starkaste läge och dra in skruven/muttern med. Man ska fortsätta köra tills maskinen blir orkeslös. Den blir orkeslös när staven flexar.
Det gör att är gängan trög eller maskinen är lite slö så är inte momentstav en bra sak.
OAVSETT detta ska man efterdra fälgarna för hand. Det ska ske efter första färden med bilen/ max 10 mil.
#742413
Vill här även påpeka att renhet gällande ytor som monteras, mutter-,skruvgängor, fälj- och navsida är av vikt.
Hårda föroreningar som hamnar mellan kontaktytorna mals sönder under "drift" med minskat åtdragningsmoment som följd.
En överdragning skadar mutter och skruv permanent, ungefär som när man böjer en rak metallstång,lite kan man böja
men böjer man för mycket förblir den krokig. Dessutom har man den "mjuka" metallen aluminium att ta hänsyn till i de flesta fall.
Så efterkontroll är aldrig fel.
#742458
Ska tillägga att jag har olika bultar till sommar och vinterdäcken, brukar därför alltid ta in och rengöra dom som inte används. Avfettningsbad i ett dygn och sen lite borstning och oljning så är dom som nya när nästa däckuppsättning ska på.
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]