Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Jag behöver nog byta ut ett av mitt bromsok bak eftersom det krånglar. Jag har köpt ett nytt på biltema för 699kr. Nu är det så att jag inte har någon som kan hjälpa mig med luftningen och jag undrar hur jag själv byter oket enklast utan att riskera att få luft i systemet.

Ni får gärna gå in i detalj beskrivning då det är första gången jag ska göra detta själv. Har själv tagit lös Oket från bromskivan så jag är van att meka där bak men aldrig lossat bromsslangen från oket osv.

Jag har läst på lite och tror att det lättaste blir att köpa en luftningsverktyg från tex mekonomen som man kopplar till bromsvätskebehållaren och till ett av däcken för att få ett konstant tryck. Men jag tycker den var aningen dyr på 193kr. Det finns inget billigare alternativ?
Användarvisningsbild
av Ravi
Finns ju lite olika sätt att görat på! Lättast om du Haft någon till hjälp för att lufta !
I ditt fall då om du är ensam, ta något och tryck ner bromspedalen med halva vägen ! Sedan monterar du av slangen från oket ! Notera att du måste få dit det i samma vinkel slangen får inte vara vriden eller annat ! Beror på hur hårt allt sitter ! När du monterat ihop allt och tycker det ser bra ut, så släpp då upp pedalen och sedan öppna luft nippeln låt det rinna ut snabbt så du ser att det går igenom oket! Dra åt och kontrollera ! Sedan kan du ju lufta det ordentligt när du har nån till hjälp
av Flintskallen
Byta bromsok själv (luftning börjar vid 19minuter):
[youtube]zaRgAvh0HhM[/youtube]
Tyvärr inte samma typ av bromsok som Volvo använder sig av, men skiljer inte mycket i metodiken.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om du köper luftningssystemet från mekonomen se till att släppa ur luft i ditt reservhjul så att du har ca 1 bar i tryck annars flyger locket från bromsvätskebehållaren. Glöm inte att köpa lite mer bromsvätska om du inte redan har.
av mena
Jag har någon som kan hjälpa mig lufta systemet nu. Det enda jag undrar över nu är om det räcker att endast lufta nya oket.

Jag kommer nog trampa ned pedalen halvägs och fixera den. Därefter tar jag loss det gamla bromsoket och monterar det det nya. Fyller på gott med bromsvätska och släpper upp luftnippeln och fyller bromsoket och därefter bör jag lufta bromsoket.

På det sättet bör jag inte behöva lufta de andra bromsoken eller måste jag göra det?
Användarvisningsbild
av Micce1980
dieselmagnus skrev:Om du köper luftningssystemet från mekonomen se till att släppa ur luft i ditt reservhjul så att du har ca 1 bar i tryck annars flyger locket från bromsvätskebehållaren. Glöm inte att köpa lite mer bromsvätska om du inte redan har.
Om du ska köpa detta. Kom ihåg att kontrollera diametern på det lock som ska skruvas på bromsvätskebehållaren från Mekonomen mot det som sitter där nu. På min bil var det locket mycket mindre och passade inte. Annars är det systemet toppenbra.

Kom även ihåg att pumpa upp reservhjulet sen igen. :-)
Användarvisningsbild
av Vojje
Det behövs inte ngt trixande med bromspedalen alls.
Bara att byta oket och lufta densamma. Inga andra ok behöver luftas.
av mena
Vojje skrev:Det behövs inte ngt trixande med bromspedalen alls.
Bara att byta oket och lufta densamma. Inga andra ok behöver luftas.
Det rinner väl ut bromsvätska om jag inte gör något när jag lossat bromsslangen från oket.

Behöver jag några speciella verktyg för att lossa på bromsslangen från oket?
Användarvisningsbild
av Vojje
Några droppar bromsvätska rinner så klart ut, men inget att oroa sig för.
Har du ngt lämpligt att peta in i bromsslangen så gör det. En penna, pensel eller aluminiumfolie. Vad vet jag?

En fräsch fast nyckel från t.ex. B-tema duger normalt.
Användarvisningsbild
av Ravi
Vojje skrev:Några droppar bromsvätska rinner så klart ut, men inget att oroa sig för.
Har du ngt lämpligt att peta in i bromsslangen så gör det. En penna, pensel eller aluminiumfolie. Vad vet jag?

En fräsch fast nyckel från t.ex. B-tema duger normalt.

En pensel :)
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]