Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gunnarb
Hej,
Har installerat NAS system i bilen (NAS, Sonos connect, Benchmark DAC och stur allt via Sonos appen i min Adroid telefon) för att kunna spela alla mina Flac rippade filer som jag spelar på min hemma anläggning. Jag tar ut en analog signal från DACn och ansluter till AUX ingången via en vanlig kabel med två RCA i ena änden och en 3,5 mm plugg i den andra änden. Allt fungerar perfekt förutom att det på kanske 40% av alla Flac filerna uppstår ett kraftigt sprakande i alla högtalarna.
Jag har en S60 model år -12 med Premium sound och jag har testat min anläggning i flera olika S60 med Premium sound av årsmodell -13 och då finns det inga som helst problem med detta sprakande. Skulle vara otroligt tacksam om någon på forumet kunde hjälpa mig med en ledtråd till var problemet kan ligga, kan det vara försteget ?, ljudprocessorn ? eller ändringar i mjukvaran i Premium sound mellan årsmodel -12 och -13 ?
Det sprakar inte då jag spelar MP3 rippade filer. Dynamiken och ljudet blir ju betydligt bättre med flac rippade filer så jag vill inte konvetera mina Flac filer till MP3.
Stort tack på förhand!
Gunnar
av Micke008
Mjukvaran skulle du kunna få uppgraderad i bilen.

Kan du köra samma (flac) musik på något annat sätt (telefonen med mjukvara för flac)?
Tänker mig att det är någon form av digitala störningar från processorn som bearbetar flac-filerna. Är det alltid samma 40% av låtarna aldrig någon skillnad? Stereon i bilen borde ju inte ha så bra koll så att den automatiskt ogillar vissa låtar som kommer in via lågnivå...
av Gunnarb
Jag har läst lite i tråden runt Sensus 3.0 och jag skall kolla med Upplandsmotor om det finns ny mjukvara som går att ladda ner.
Det är alltid samma låtar som sprakar. Om jag tex spelar samma låt på en CD skiva i bilen så är det inga problem.
När jag tar ut den analoga signalen från DAC så är det ju i princip ingen skillnad på vilket format som den digitala ljudfilen har, DAC omvandlar ju den digitala ljudfilen till en analog signal. Den digitala flac filen ger förmodligen en "jobbigare" analog signal då de flac rippade ljudfilerna ger betydligt bättre ljud (mer detaljer i ljudet) och försteget eller ljudprocessorn i Premium sound -12 har kanske problem att hantera för mycket "detaljer" i den analogasignalen?
av Micke008
Känns inte som problemet ligger i ljudprocessorn i bilen, inte av den anledningen att det skulle vara för mycket information.
Snarare att din DAC jobbar på högtryck med att göra om låtarna och då skickar med någon digital störning.

När du har testat i andra bilar har du haft sakerna inkopplade på samma sätt som i din bil eller har du gjort förenklingar i inkoppling bara för att kunna göra ett snabbt test?

Kan du testa med en flac-fil från mobilen direkt till stereon?

För mig känns det som en digital störning som uppkommer någon stans på vägen... Sonos är kanske inte helt felfri. Hörde av en kund att den störde ut FM-radio så den kanske skickar med någon signal genom dac-en sen in i bilen men bara när det är lite "jobbigare" låtar!?
av Gunnarb
När jag har provat i andra S60 -13 så har jag haft precis samma uppkoppling. DAC är mycket bra och jag har använt denna i min hemmaanläggning i flera år utan problem. Då allt fungerar helt OK i bilar av årsmodel -13 så förmodar jag att något är ändrat i Premium sound anläggningen mellan -12 och -13. Om jag måste byta försteg i bilen så får jag väl göra det bara det går att fixa detta.
av Gunnarb
Jag har 12v till 220v omvandlare (sinusvåg), ordetnligt jordar till bilens chassi. Jag har "monterat" alla prylarna i en metalkorg som jag har hängt upp i gummicord i bakluckan och när jag har testat i andra S60 så har jag bara flyttat runt denna metalkorg inkl. Spänningsomvandlaren och allt fungerar som sagt perfekt i S60/v70 årsmodel -12.
Användarvisningsbild
av Perra83
Varför använda Sonos i bilen när du kan använda blåtand till stereon och byta låt från ratten? Minneskort till telefoner har inte samma kapacitet som en HDD men behövs det?
2,5" USB disk annars?

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]