Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Fick min framruta bytt på min s60 i augusti och har sett nu på slutet att va f-n vad mycket vita prickar det va på den.

Så tog idag och körde med sprit fönstertvätt och gjorde ren och får då se att den är ju redan blästrad! Fick den bytt i augusti!

Är det sån här skrämmande kvalitet på rutorna nu för tiden? Har kanske kört 500mil sen augusti max och redan är den blästrad/prickig :(

Finns det något att göra åt det nu eller är det bara och kontakta dom som bytte rutan sist och se va dom säger?
eddar skrev:. . kanskje holde litt avstand . .
. . litt avstand kan være bra på mange sett . .

Har hållt bra med avstånd och det syns inget på fronten att den skulle va blästrad eller något utan det är bara rutan som ser hemsk ut!
sthlm skrev:Kvalitén sämre, få bilar med stänkskydd samt att vägarna inte sandas utan det är krossat grus som sprids.
Ja något sjukt måste det då vara om en ruta inte ska klara sig i några månader utan att bli alldeles prickig. :(
Ja, jag har också märkt att fram rutorna har sämre kvalité nuförtiden. Tillverkarna verkar inte bry sig för de får sälja fler rutor och vi får det på våra försäkringspremier. Detta vore nåt som försäkringsbolagen borde ta en närmare titt på. :twisted:
Kan bara instämma gällande kvalitet... tyvärr.

2 feta stenskott med sprickor som följd samt "prickar" i rutan som om jag skulle ha legat
nära någon framförvarande...

Jag håller avstånd, bromsar in om det kommer någon dumj_avel och slänger sig in framför mig.

Bilen har rullat 420 mil....

Samma problem med min förra bil, V70 MY11.
3 rutor avverkade jag på 2 år och 7100 mil.
av rid54
Jag tror sthlm har fångat problemets orsaker. Att kravet på stänkskydd/-lappar försvann i Sverige har jag aldrig förstått. Dåligt både för en själv (igensatt bakstam/bakruta) och för bakomvarande (även om de tar ut ett bra avstånd) när vägarna är som de är på vintern, med en blandning av salt, vatten och gegga från vägen överallt.
Mvh
/RID
av umekille
Min rutahar gått ca:3000mil på 745
Fick en självspricka i vinter som idag
vid ett stenskott börja vandra mot förarsidan.
Och min är alldeles prickig också...så blir väl byte
snart.
Edit: Sämre rutor blir en utgift för oss men en inkomst
för tillverkare/glasmästare

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]