Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pitepelle1976
Hej.

Jag har en stilla undran vart tryckgivare till partikelfiltret sitter på en 2010 V70 2,4D.
Jag ska byta det men tar gärna emot information om någon vet vart det sitter, det underlättar bytet :)
Hoppas på många och bra svar :P
Användarvisningsbild
av gooose
pitepelle1976 skrev:Hej.

Jag har en stilla undran vart tryckgivare till partikelfiltret sitter på en 2010 V70 2,4D.
Jag ska byta det men tar gärna emot information om någon vet vart det sitter, det underlättar bytet :)
Hoppas på många och bra svar :P
2 st finnes en du "nästan "når från ovan sidan sedan sitter 1 vid främre avgas upphängningen man får demontera tvär gående balken under före man når givaren Men det finnes ett stort MEN givaren är ROSTFRI och det är INTE gängorna i partikel filtret det händer oftast att den skär/nyper i gängorna så lossa försiktigt och smörj mycket så att det löper lätt

För kännedom så har man 12 min på sig att byta denna underbara detalj enl Volvos tidverk då kan man räkna med att minst varannan ger dig problem med gängorna så att man måste rensa dom med en gängtapp Är inte livet underbart

Lycka till och kan du så se till att du har tillgång till en gängtapp före du börjar grejja med detta

//Gooose
2010 årsmodell, men tyvärr har den gått över 15´
Fick delen idag på posten, ska hem och kolla efterjobbet.
När jag hittat vart de sitter skall jag lägga ut lite bilder till andra som kan tänkas vilja byta :)
av pitepelle1976
Då var det bytt. Tog i lördags och böt den jag tror är nedre givaren utan några komplikationer. Men självklart då det finns två givare att byta så var det Murphys lag som gäller. Ingen skillnad efter bytet. Med andra ord så är det fel givare jag bytt, eller kanske måste den regenereras???? Är det så möjligen ??? Goose, vet du det ???
hoppas någon kan svåra på det, annars chanser jag att byta nästa givare till helgen.
Mycket tacksam för snabba svar //Pelle :-)
av OskarL
Hej Pelle!
Hur gick det med bilen, fick du ordning på den?
Gissar att även min V70 2.4D 2010 har behov av en ny givare till partikelfiltret, då den ofta är orkeslös vid acceleration, dock inte alltid. Var det detta fel du hade på din bil?
Vet du, eller någon annan, om man kan konstatera eller läsa ut detta fel på egen hand mha en ELM327?
/Oskar
Senast redigerad av 1 OskarL, redigerad totalt 0 gånger.
Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.

Tack — ska kolla! Senaste ägaren hade i[…]