Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har ett ljud som låter lite "voov" "voov" när jag kör, låter lite olika när jag sicksackar, men låter hela tiden, det hörs från 30km/h och uppåt ungefär, med lite olika karaktär. Jag upplever att ljudet har blivit värre o värre det senaste och misstänker därför lagret. Däcken är ganska nya och jag upplever ljudet även på grusväg och när det ligger snö på marken, så jag tror inte det är däcken som orsakar ljudet. Volvo skall ha 4000 för att byta lagret. Bara lagret kostar 1900 på mekonomen och det är pressat, och eftersom jag inte har press eller verktyg så funderar jag på att köpa en relativt ny spindel på skroten för 2600 och byta själv. Jag har mekat en hel del med äldre bilar, s40, s60 o.s.v men jag funderar lite på hur trickigt det är att byta styrspindlar fram på en S80N?
Förstår att man behöver lossa centrumbulten på drivaxeln och pressa ut denna och att även spindeln behöver lossas från fjäderbenet. Men är det något speciellt att tänka på? Är medveten om att man skall vara försiktig så man inte drar isär drivknuten också.
Skall man byta lagret måste man ju ändå plocka ned hela spindeln för att pressa ur de gamla lagret (arbetsbeskrivning enl. Volvo) Har misstanke om att det är båda lager som behöver bytas fram då jag tycker mig höra från båda sidorna, men kan ju bli vilseledd av att ljudet sprider sig. Därav känner jag att jag inte vill lägga 8000 isf. hos Volvo för att byta 2 lager, känns bättre att få hela styrspindlarna nya i så fall för ca 5000 och göra jobbet själv alternativt lämna in den och låta dem byta styrspindlarna, beroende på vad dem tar för det.

Tacksam för snabba svar!

MVH
Joel
Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider[…]

Volvo car UX

Chattade precis med Volvo support, och planen &aum[…]

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]