Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kungmackan
Har en V70 2,5 FT -10 som det för två år sedan uppstod missljud från styrväxeln/servon. Vid vridande på ratten så lät det lite illa. Då böts styrväxeln på garanti och problemet försvann. Nu har det dykt upp igen och bilen har gått knappt 3000 mil sen förra bytet, totalt 5650 mil.

Är det nån som har varit med om detta tidigare alternativ nån volvomek som har hört om detta. Ska höra med den lokala volvoverkstaden igen men eftersom garantin har gått ut så kan det vara bra att veta om det är vanligt så kanske det kan gå på goodwill.

Ska väl inte vara så att man får byta styrväxel vart annat år, blir lite dyrt. Har haft bilen sedan ny och den är servad enligt plan. Har tänkt att ha bilen några år till.
av fordV70
Har haft samma problem med min 09:a. Är inne på min fjärde styrväxel. Den senaste monterades vid runt 4000 mil.

Var lite meckigt första gången innan man ville erkänna att det var styrväxeln som var kass, därefter har jag inte haft problem att få de andra utbytta när felet återkommit. Iofs var det uppenbart i mitt fall, för oljenivån i servobehållaren sjönk i takt med att missljudet ökade.
Enda rekommendation jag har är väl att vädja till deras goodwill som du själv skriver. Känns lite väl dyrt att betrakta styrväxlar som slitdelar vid såpass låga miltal..
Lycka till!
Användarvisningsbild
av Guru
Kungsmackan, hur låter det? Låter det som ett gnek/gnissel som om det kommer från kontakt mellan två gummidelar? Svårt att förklara helt klockrent...

Sätter en peng på att ni båda har standard styrväxel, dvs inte servotronic.
av Gameburg
vad är skillnaden och hur vet man vad man har?
av Kungmackan
Guru skrev:Kungsmackan, hur låter det? Låter det som ett gnek/gnissel som om det kommer från kontakt mellan två gummidelar? Svårt att förklara helt klockrent...

Kan låta lite som ett gnissel mellan gummi men det hörs bara vid lågfart och tex parkeringsmanövrar. Låter säkert hela tiden men det hörs inte pga andra ljud när man åker lite fortare.

Standard styrväxel, momentumpaket.
av Lagesson
Kungmackan skrev:
Guru skrev:Kungsmackan, hur låter det? Låter det som ett gnek/gnissel som om det kommer från kontakt mellan två gummidelar? Svårt att förklara helt klockrent...

Kan låta lite som ett gnissel mellan gummi men det hörs bara vid lågfart och tex parkeringsmanövrar. Låter säkert hela tiden men det hörs inte pga andra ljud när man åker lite fortare.

Standard styrväxel, momentumpaket.
Detta ljud upptäckte jag idag på min V70 2.5FT -11. Är det styrväxel som börjar ge sig då? Bilen har gått ca 5300 mil är det en goodwill grej?
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]