NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Swedeman
En sak som jag undrar över är det illamående jag känt bara efter 5-10 minuter dom 3ggr jag provkörde V50 i olika motoralternativ. Aldrig någonsin vart åksjuk eller annat i någon annan bil för den delen.

Kan det vara lukten i bilen eller ovan bilen? Vad kan det annars vara?

Någon annan som haft detta lite udda upplevelse? Inget vidare att se framemot att må illa varjegång man ska köra nya bilen...

Snart ägare till en ny V50..
Användarvisningsbild
av robbygg
Är det helt nya bilar du kört med nybilslukt så kan det vara därför man känner sig illamående.

Samma visa för mig första veckorna med s40'n, det är en ganska stark lukt och är man dessutom känslig för sådant så mår man illa. Men det går över :)
av McDonald
Swedeman skrev: Vad kan det annars vara?
I nya bilar frigörs massor med mjukgörarare från plasten första tiden. Det är det man ser som en dimmig hinna på insidan av rutorna.
Med denna rekordvärmen (skinandes på plasten) skulle jag tro att denna process går ännu kvickare och överkänsliga personer kan reagera.
Hade du gjort denna provkörning i minusgrader skulle du säkert inte reagerat likadant.
Ett tips är att när bilen står parkerad (i solen framför allt) att ha rutorna öppnade och processen går kvickare om det vädras ut samtidigt, eller ha bakrutorna lite nere vid körning.
Inget speciellt för denna bil utan det förekommer bland alla nya bilar.

M
av Swedeman
Kör idag ett Italienskt bilmärke. Bäställde även den bilen ny ifrån fabrik men upplevde aldrig illamående av nybilslukten då. Eventuellt kanske volvo använder andra material och medel som jag tydligen reagerar på...trist
av Hellrider
Swedeman skrev:Kör idag ett Italienskt bilmärke. Bäställde även den bilen ny ifrån fabrik men upplevde aldrig illamående av nybilslukten då. Eventuellt kanske volvo använder andra material och medel som jag tydligen reagerar på...trist
gött då lär du ju må illa av feteräckningar från verksta´n sen! :D
av Swedeman
jasså, vadådå? Tänkte du på någe särskilt eller?
av Hellrider
Swedeman skrev:jasså, vadådå? Tänkte du på någe särskilt eller?
Japp
av Swedeman
Hellrider skrev:
Swedeman skrev:jasså, vadådå? Tänkte du på någe särskilt eller?
Japp

????????????????????
av matzen10
En ide är faktiskt att ta kontakt med en rekonditioneringsfirma!
En del använder ozonbehandlingar för att få bort alla typer av odörer. Borde väl funka även här??

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av G-kraft
Jag har känt ibland , illa mående efter att ha suttit i en ny bil ett par gånger.....tycker inte om stanken , får mig till att bli yr......det var en splitter ny s80.....
Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]