Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av holetaker
Hej!
Jag är ny medlem här. Köpte min första Volvo igår. En 445 SE -96. Än så länge mycket nöjd. :wink:

Nu till min fråga : Jag vill gärna bygga lite stereo, men helst utan att ändra något i bilen. Jag vill alltså använda originalplatserna för högtalare osv...
Högtalarna som sitter nu är original, men dom låter verkligen dynga.

Vilka storlekar är det som sitter i dörrarna och bak vid hatthyllan?

Slutsteget, ska man sätta det nere vid fötterna hos ev passagerare eller ska man ha det i skuffen?

Det blir ju inte så fet bas utav småhögtalare utan tänkte komplettera med en baslåda. Någon som kan rekommendera en bra plats för den? Hörde för några år sedan att den fanns någon baslåda som fick plats i reservhjulet.
Helst vill jag gömma undan det mesta så det inte syns, då det är många stölder i denna stan(Växjö).
Hatthyllan vill jag inte sätta sågen i, så det är bara att glömma.

Tack på förhand för tipsen!
av noned
Vet inte exakta storlekarna på högtalarna i dörrarna och bak vid hatthyllan har jag inga högtalare.

Men jag skulle placera steg och låda i skuffen. De syns inte med tanke på hatthyllan. Så är det någon som hör att du har en baslåda i bilen så tar dom den nog vare sig den sitter i reservhjulsbaljan eller ej :wink: :wink:

Annars kan du alltid bygga en låda själv som passar

/noned
av krang
Jag vill minnas att det är 5,5" både i dörrar fram och i ytterkant bredvid hatthyllan bak. Småhötalare kan fungera finfint men det gäller att satsa på kvalitet i så fall.

Själv har jag uteslutit dessa högtalare bak. Jag har istället ett pioneer 3-vägs i hatthyllan. D.v.s totalt sex högtalare. Sedan komplettarar jag detta med ett aktivt bas-rör i skuffen. Fram har jag ett tvåvägs pioneer system fram med bas/mellanregister högtalarna i dörrsidorna och diskanterna uppe vid hörnet vid rutan/dörr/A-stolpe så att säga. Detta darar jag med ett 4x50w steg. Funkar fint. Dock sjunger det väl begagnade basröret på sissta versen och leverar inte någon kvalitetsbas presis.

Jag tror att ett par 6x9" skulle göra sig fint om man sågar ur i hatthyllan själv har jag inte möjligheten att prova det.

Har några bilder på systemet på garaget.org
http://www.garaget.org/?car=23819

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]