Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Köpte min V70 2.5T 2004 i maj förra året av en bilfirma. Bilen var då besiktigad och godkänd men papperet för senaste besiktningen fanns inte med men den var ju besiktigad och godkänd och jag tror att jag kollade upp det för jag var väldigt noggrann, men det var nu länge sedan och kommer inte ihåg.

Igår besiktade jag bilen och fick en 2 eftersom det fanns en felkod som inte blivit korrigerad sedan förra besiktningen. Förutom felkoden gick bilen igenom fritt. Jag hade ingen aning om att detta felet fanns och har nu kört ett helt år med detta fel utan min vetenskap och dessutom åkt och besiktigat en bil som automatisk får en 2:a pga av att en felkod som inte blivit korrigerad av tidigare ägare.

Felkod: P0017 Vevaxelläge - kamaxelläge felaktigt förhållande (bank1 givare B)

Bilen har ju fungerat felfritt och har inte märkt något större fel men det skiter ju bilprovningen åt och nu har jag en månad på mig att fixa det.
Bad en vän kolla på koden/felet och sa att han fått ett flertal liknande fel som denna och trodde han kunde fixa felet och släcka koden men det gick inte göra den enkla vägen utan det blir mycket mera mek jobb för att fortsätta felsöka.

Jag köpte bilen av en bilfirma 60 mil ifrån mig så det går inte direkt att åka dit en sväng. Tidigare ägare måste ha besiktat bilen fått en anmärkning för felkoden och skitit i att åtgärda felet och sålt bilen till en bilfirma.

Men nu till den riktiga frågan. Kan jag på något sätt få bilfirman jag köpte bilen ifrån att stå detta kast dvs felsökning och lagning samt ombesiktning? Eller var det mitt fel som antog att det inte var något problem med besiktningen trots att den gått igenom ?
Jag menar bilfirman har sålt en bil med ett fel utan att åtgärda det, bör det inte vara också deras ansvar att kolla upp besiktningen och om det finns fel åtgärda det. De kanske bara struntade i felkoden och sålde bilen vidare?

Jag dör inte direkt om jag får stå detta kast men rätt ska vara rätt.
Ja vad tror ni, behöver feedback.
De är nog lite för lång tid i mellan för att dom ska bry sig. Även om felet fanns förra besiktningen kan de ju ha åtgärdats men kommit tillbaka etc.

Tror nog tyvärr du får acceptera detta även fast det verkar lurt.

Men felsökning... Vad jag sett har besiktningen aldrig felsökt min bil när jag rullat igenom....
Användarvisningsbild
av joel80
Då felet ganska uppenbart (med bilprovningen som vittne) funnits när du köpt bilen gäller väl konsumentköplagen och återförsäljaren måste åtgärda felet.

Det brukar kunna vara svårt att bevisa att fel som uppstår ett bra tag efter att man köpt bilen funnits tidigare, men i ditt fall bör ju det inte vara något problem. Att sen försäljaren ev inte visste om det bör inte belasta dig. Vill dom driva process mot säljaren får de ju göra det.

Jag skulle ringa en konsumentvägledare i din kommun och be om råd. De ska kunna reglerna bättre än jag och de flesta här på forumet och kan bekräfta eller inte det jag skriver.

http://www.konsumentverket.se/Lattlast/ ... jalpa-dig/
Användarvisningsbild
av mhunter
Där har du ju enkelt bevisläge! Dessutom säger lagen att bevisbördan för vem som orsakat felet ligger på säljaren första 6mån, men förlängs i vissa fall i två år. Det där är ett solklart "dolt fel" och du har allt att vinna på att kräva säljaren för åtgärd. Kolla med ditt gförsbolag om rättsskydd vid ev tvist, samt ring ARN
Användarvisningsbild
av joel80
mhunter.. det här var som TS skriver efter ett drygt år.. så bevisbördan ligger inte längre på säljaren... men i det här fallet så har ju TS en situation, precis som du säger, där bevisen finns och troligen är rätt tydliga.
av andy78
Ni gör en höna av en fjäder.
om det hade varit en trasig vevaxelgivare så hade det tänt en motorlampa du hade haft problem med att den inte startar.
troligtvis är detta en historisk felkod då besiktningen inte vet skillnaden mellan aktiva och historia felkoder.
Vilket är helt skallskadat
radera koden och se om den återkommer.
av umekille
På bilprovningen.se kan man se föregående protokollen.
(vet inte hur dem nya har det)
Trist en felkod skall generera en ombesiktning
då den i övrigt gick igenom blankt :roll:
av Stylegel
Kanske lite offtopic, men jag var o besiktigade min idag och då läste dom ut felkoder. Sådan tur var så hade jag nollat felkoderna dagen innan och det stod med i besiktningspappret att det var 0 felkoder :) När jag nollade dom så hade jag en felkod på lamdan utan att några lampor lyste, hade säkert fått ombesiktning på det om den varit kvar.

I ditt fall så hade jag nog testat att nolla felkoden med en ppc eller något annat instrument för att se om den återkommer. Stod inte i texten hur din vän testade nolla felkoden då den kom tillbaka?
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]