Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
Hej

V70 2.5T Automat -04 som gått lite mer än 23000 mil

Jag upplever att bilen går väldigt mycket sämre nu än vad den gjorde när jag köpte den för tre år sedan, det är liksom inget tryck i längre går ungefär som min tidigare 99 GLT 170 Hk.
Det hände även ibland att den till och från går betydligt bättre men det händer mer sällan nu, trycker jag plattan i botten ( kickdown ) så växlar den ner och tokvarvar upp men jag får inte på långa vägar samma kick som tidigare, då släppte nästan däcken från backen och det är långt borta nu.
Det har nog varit så mer eller mindre sedan förra sommaren men jag har liksom inte orkat ta tag i det och det är väl i ärlighetens namn frugan som kör bilen mest och hon märker inget ??:-/
Jag har tidigare bytt magnetventilventil ( tror jag den heter ), liten svart grunka med tre ganska tunna slangar anslutna, efter det upplevde jag att det blev lite bättre men det var nog bara önsketänkande :(
Bilen går inte ojämnt eller låter illa men saknar draget och turbokicken som jag hade från början, då gick ju bilen som ett skållat troll jämfört med den gamla GLTn jag hade.
Jag var på Volvo och läste av ev felkoder i förra veckan men det fanns inga felkoder alls.
Man kan inte för en sekund misstänka att det finns 210 hk under huven som den går nu.
När jag läser här i forumet så står det lite om nån Wastegate som kan fastna eller inte funka som den skall, vad innebär det ?
Kan man kontrollera wastegate armen på nåt bra sätt ?
Kan man ha problem med Turbon och turbotrycket utan att det sätts felkoder ?
Är laddtrycksventil och magnetventil samma sak ?
Har läst lite om vevhusventilation, kan den påverka effekten på motorn ?
Kan det bero på luftmassemätaren ? som jag förövrigt bara läst om i forumet men inte vet hur den fungerar.
Kan jag på ett enkelt sätt mäta turbotrycket ?
Om så är fallet hur högt skall det vara på denna bilen ?, den är inte chippad eller nåt vad jag vet iallafall.

På Volvo hävdar dom bestämt att jag inte kan ha några av ovanstående problem utan att bilen sätter felkod, om det stämmer så fattar jag inte hur bilen kan gå så mycket sämre.

En ytterligare liten detalj är att jag upplever att lådan "slirar" mer än normalt ( en separat tråd om det problemet ) men det borde inte ha med torbotrycket att göra.

Många frågor och funderingar blir det tyvärr men jag hoppas på överseende

Mvh Mollan
Jag tror att 2.5T skall ladda ca 0.46bar.
Du skulle kunna ansluta en laddtrycksmätare temporärt och dra in i kupén o se vad den laddar. (t.ex Biltema)
Jag har en länk hur man enklast ansluter en sådan, om du vill ha.
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]