Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Jag uppskattar Volvos laminerade rutor. Känns bra att alla rutor är laminerade. Detta gör bilen blir tystare. Dessutom försvåras inbrott.

Vilka övriga bilmärken erbjuder denna utrustning?

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av crumpets
VW och audi har något de kallar akustikglas. Tror det är samma teknik fast eventuellt annan plast mellan rutorna.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Det som är speciellt med Volvos laminerade glas är att det på ett påtagltigt sätt försvårar intrång i fordonet.

Frågan är vilka konkurrenter som erbjuder motsvarande skydd?

/Henry
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Tja si det! Jeg har laminat glass på sidene, men hva slags glass er det på bakluka?
av Marqs
Henry_Fågeljazz skrev:Det som är speciellt med Volvos laminerade glas är att det på ett påtagltigt sätt försvårar intrång i fordonet.
Sant, men busen vet ju inte det förrän han slagit sönder rutan och vill han verkligen in så kommer han in.

/Marcus, som har spår i dörrkarmen efter inbrott. :cry:
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Det er et symbol på glasset, men en drittsekk av en tyv ser nok ikke ytter det!!!
av Marqs
2013xc70 skrev:Det er et symbol på glasset, men en drittsekk av en tyv ser nok ikke ytter det!!!
Eller så bryr han sig inte om han sett något han vill ha... :evil:

/M
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Laminerat glas försvårar inbrottet två ute sekunder.
Det krävs max två lager pvbfolie mellan glasen. Hej mig en grov skiftnyckel så är jag inne i bilen på några sekunder.
ljudnivån dämpas också den två tre decibel. Dock knappt märkbart. Jag tror att de laminerade glasen mer är placeboeffekt än verksamma.

Men det är ju bra om det fungerar med placebo. Allt som får en att uppleva en förbättring är ju positivt.
av perhall
Ljudnivån upplever jag som lägre först när man kör 100-110 och snabbare...
Jag tror dock att laminerade rutor kan minska risken för inbrott på öppen gata dagtid. Händer att jag har en del värdefulla grejer i bilen, men risken att nån ställer sig och sönder rutorna (eller snarare försöker) på avenyn fyra en eftermiddag,tar sig in i bilen och kommer därifrån med grejerna är nog mindre.

Audis akustikrutor kostar 12 000, Volkswagens 1800 - får tro att Audis är mer avancerade/påkostade...

PH
av JohnB
perhall skrev:Audis akustikrutor kostar 12 000, Volkswagens 1800 - får tro att Audis är mer avancerade/påkostade...
Eller så är det så enkelt att rutorna är dyrare för att bilen de sitter på är "premium" :wink: .

/John

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]