Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nigge
Tjena

Bytte härom veckan ut originalstereon mot en begagnad med AUX ingång då jag vill kunna lyssna musik från mobilen.

Kopplade in ISO-kontakten och antennkabeln, köpte adaptern till antennkabeln osv...
Allting fungerar fint, förutom att den tappar minnet med inställda radiostationer varje gång man slår av tändningen.
Förstår att det måste vara någon kabel som antingen är felkopplad eller helt enkelt något jag glömt att koppla in...

Originalstereon hade inga problem med minnesförlust kan tilläggas...
Däremot vet jag att i bilen där stereon kommer ifrån var det kopplat så att man själv var tvungen att stänga av stereon. Den följde inte tändningen helt enkelt... Kan detta innebära att kablaget till stereon har modifierats?

Eller är det någon som vet på rak arm vad som behöver kopplas in?

Har inte kommit mig för att mäta kablar där det finns spänning osv... Tänkte kolla här först om någon har en snabb lösning som kan fixas på vägen hem från jobbet:-)

Bilen är en V40 2.0t ifrån 2003
Användarvisningsbild
av vetten
Här har du en liten handledning till hur färgerna på kablarna är uppdelade. Hoppas det kan reda ut ditt problem :-)-)

En iso-kontakt är uppdelad i 2 delar, Svart och brun, Läs nedan hur du ska koppla dem och vad deras syfte är

Kablarna som är på den ”Svarta” är till strömförsörjningen till din cd
Kablarna som är på den ”Bruna” är till högtalarna.

På den svarta finns det 4 eller 5 kablar ”standard”
-----------------------------------------------------------------
GUL - Kopplas till batteriet ”säkras om man vill det”

1. ”Koppla till batteriet” Då funkar Cd-spelaren alltid ”även när du inte har på nyckeln i radioläge/tändningsläge på din bil”

2. ”Koppla till Tändningslås” Sökupp en kabel vid tändningslåset eller i säkringsdosan med multimeter eller testlampa som får ström då du har nyckeln i tändningsläge och radioläge men inte i avstängt läge. Då finns ingen risk att du glömmer cd spelaren på över natten så strömmen tar slut i batteriet.

BLÅ – Kopplas till slutstegets remote
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VIT - kopplas till el-antennens remote ”denna kabel finns inte på alla isokontakter”

------------------------------------------------------------------------------------
Nu till Den ”BRUNA” kontakten

Dessa kablar dras till högtalarna i bilen nedan ser du vilken kabel på kontakten som ska till vilken högtalare. =)

GRÖN/GRÖN – Vänster Bak +
GRÖN/SVART – Vänster Bak -

VIT/VIT – Vänster Fram +
VIT/SVART - Vänster Fram -

GRÅ/GRÅ – Höger Fram +
GRÅ/SVART Höger Fram -

LILA/LILA – Höger Bak +
LILA/SVART Höger Bak –
av 2444ever
Är förmodligen "den gula" kabeln enligt @Vettens beskrivning ovan du har problem med. Det skall vara ständig ström på den för att stereon inte skall tappa minnet. Eller så kan det vara så att det är kopplat lite fel, att du kanske har ständig ström på den gula, men att den är kopplad så att den blir strömlös någon sekund när du startar t.ex. På min stereo räcker det att den är strömlös någon sekund för att tappa minnet.
av Nigge
Tack för era svar:)

Eftersom originalstereon fungerade, antar jag att det är något knas i nya stereons kontakt...
Antar att jag får ta och rota fram multimetern och leta spänning:)
av umekille
Bilar likt nyare arbetmaskiner(midjestyrda traktorer)
kan ha så att all ström bryts via tändningsnyckeln och
då måste antingen stereon ha en inbyggd krets som lagrar
strömmen till minnet eller så får man sätta dit en utanpåliggande
typ konding , ser ut som en platta med några anslutningar på.
Den Blaupunkt som byttes ut på min jobbmaskin hade inbyggd krets
jag fick den o efter 2-år på en hylla åkte den in i min 945 och alla
stationer var kvar i minnet.
Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]