Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joppejahn
Hej!

Ny här på forumet, blev med en V70 2.5D av årsmodell 2001 härom veckorna. Bilen har gått 38.700 mil, men alla servicear är gjorda enligt bok och bilen har endast haft en ägare.

Bilen i fråga går som en klocka, men redan under provkörningen av bilen (innan vi köpte den) lös motorlampan och meddelandet "Motorsyst. Åtg. Nästa Serv." dök upp i informationsfältet.

Blev självklart lite fundersam, men han som sålde bilen påstod att det hade varit så sedan ca 25.000 mil och att man på Volvo hade sagt "det där gör man inget åt på en bil som gått över 25.000 mil".

Vi har nu kört bilen helt utan problem i 300 mil, men det som är konstigt är att motorlampan tänds och släcks lite hipp som happ. Oftast tänds lampan omedelbart när man startar bilen, men den kan också släckas när motorn börjar närma sig arbetstemperatur. Ibland kan den vara släckt i 15 minuter, ibland slocknar den inte alls?!

Undrar därför om det finns någon vänlig själ här på forumet som skulle kunna hjälpa mig att utläsa och eventuellt radera felkoder för att få reda på vad det kan vara? Annars mottages tips tacksamt på var jag kan vända mig (bra volvomek i närheten).

Bor i årsta söder om stockholm och är föräldraledig, så jag är tillgänglig i princip närsom!
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med felkodsläsning, om du inte kommer ner till GBG .. men att köpa en bil där motorlampan lyser är verkligen "risky business" :shock: Att säljaren hävdar att det varit så sedan 25k, låter verkligen tyvärr som ett säljtrick i mina öron.
Som tur är finns här många duktiga "Volvo tokar" :) så det löser sig säkert ändå! Lycka till! :)
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]