Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Vid ca 80-85 km/h så uppstår vibrationer som känns i hela bilen. Styr jag lätt åt höger så försvinner i princip nästan vibrationerna.
Någon som har några tips på vad det kan vara som spökar ?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Väldigt väldigt vanligt på dessa bilar. Har lite småvibrationer i min också just vid 80.

Jag har inte lyckats komma på vad det är. Nr 1 är ju givetvis bra däck och tryck, då är hon ganska snäll i framvagnen.

Sen ska ju övriga grejer vara i skick också.
Användarvisningsbild
av Jackson75
OK. Jag vet att det inte beror på varken däck eller fel tryck. Så då är det helt enkelt övriga grejer jag får kolla upp. :D
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Aop.

Förutom nya däck så har jag bytt till nya bromsskivor fram och de påverkade inget heller. Gjorde ingen skillnad med nya topplagringar och länkarmar heller, fast bilen kändes dock bättre förstås. Ska slänga på nya subframebussningar imorgon om allt blir som jag vill, ska bli spännande och se om de gör någon skillnad. Vibbarna känns mest med sommarhjulen (18"), vinterdäcken (16") är lite snällare...
Användarvisningsbild
av Jackson75
Som sagt, mina vibrationer blir betydligt mindre om man svänger lätt åt höger.
Mina länkarmsbussningar (som vanligt) har fått anmärkning vid tidigare service (innan bilen var i min ägo, för ca 1 år sedan)
Kan detta påverka vibrationerna? Och låter det logiskt att det blir bättre om man svänger höger?
av Svensken
Jackson75 skrev:Som sagt, mina vibrationer blir betydligt mindre om man svänger lätt åt höger.
Mina länkarmsbussningar (som vanligt) har fått anmärkning vid tidigare service (innan bilen var i min ägo, för ca 1 år sedan)
Kan detta påverka vibrationerna? Och låter det logiskt att det blir bättre om man svänger höger?
Samma här!
Om jag kör och drar i handbromsen så blir vibrationerna värre och slutar inte utan att jag stannat och backar lite grann.
Jag inbillar mig att detta torde ha något med bromsarna bak att göra?
Tycker även att det är sämre rull på bilen när detta fenomen uppstår.
Detta skedde ungefär samma tidpunkt förra året.
Vet inte om snö/slask kommer in i fälgen och hamnar på bromsarna och det systemet?

Jens
Användarvisningsbild
av Jackson75
I mitt fall påverkar inte bromsarna vibrationerna. Hade önskat att det gjorde det, för då har man ringat in problemet.
Det verkar också som att vibrationerna inte alltid uppstår med samma styrka. Lurigt e det.
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]