Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Efter ett antal MB E-klass och Audi A6 har jag blivit ägare av en Volvo S80 2,4D 2010, 175 hk, 420 Nm, 5000mil, Summum med sportchassi.
Underbar bil med bra drag, ligger jätte bra på vägen, tyst och bekväm. Imponerad.
Lite frågor har jag om den här modellen har några svagheter. I mina papper har jag sett att rem och remspännare har byts på garanti när bilen hade gått 3000 mil. Något jag ska tänka på eller borde det vara lugnt efter garanti jobbet.
Lite missljud ifrån framvagnen hör jag ibland. Om bilen har stått utomhus hörs det ljud ifrån fjäder (tror jag) när man kör över fart hinder. *Knirr-Knarr*ljudet, svår att förklara. Vad kan det vara?????? Har bilen stått i garaget över natten inget.
Ett annat ljud är klonk/klick när man släpper eller trycker på gasen i ettan, tvåan, trean.
Båda kommer ifrån vänster sida.
Jag har fått ett års garanti hos AB Svensk Bilgaranti och vill gärna veta lite mera om ev. fel innan jag skulle använda mig av garanti.
Det finns saker som garanti inte täcker.
Tacksam för svar
MVH
Skulle gissa på att rem & remspännaren är en kampanj. Alltså återtagande från Volvo. Var något fel i konstruktionen på remspännaren och byttes på många volvobilar. Är i så fall bytt till en annan spännare och inget du behöver tänka på.
"Knirr-knarr"-ljudet skulle kunna vara en krängingshämmarlänk.
Jag är med supernöjd med min MY07, tycker att det är bästa bilen jag haft..
se till bara att hålla varvar nära max vridmoment..jag har lågvarvat under ett tag med påföljder av låtande svänghjul,alltså det dubbelmässiga svänghjulen lider av lågvarvig körning..det är inte heller att alla drabbas av,utan det förekommer(källan är en utländsk volvoclub).

Hjulskifte i skydd av det allt tidigare mörkr[…]

spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]