Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det heter styrsnäcka eller styrled eller liknande. styrrstången, har glömt bort namnet :) Den läcker nu alla fall, nån som provat motorolja istället för servoolja och fått stopp på det pga att det är tjockare olja? Lite surt att lägga ner tid och pengar på en bil som är värd 8000 kr. Eller har ni andra tips? Jag är villig att slänga i vad som helst, bara servot funkar och det slutar läcka :)

Vad jag vet så funkar motorolja, det e bara att det kan bli extra trögt om det är -30 ute.

Har slängt i nu, får se vad som händer.

MVH
av *pettson*
Det kan väl alltid bli spännande eftersom oljan är multigrade. Alltså tjocknar när den blir varm. Samt att dess tillsatser inte är till för den typen av tätningar överhuvudtaget. Det finns många som försöker den lösningen med styrservon, automatlådor, semiautomatiska lådor och liknande.
Hittils har det aldrig löst problemen med drift och läckage. Men du kanske kan bli den första?
Annars brukar det finnas styrväxlar för runt 1500spänn titt som tätt på blocket bland annat och då är det bara att byta och glömma det hela.
av Kena
Tänk bara på att den där läcklagar tjofräset kanske fastnar någon annanstans...servopumpen tex, då har du 2 fel :wink: annars byter du det som är fel. Jämför det med att bryta benet, smärtan går att bedöva men du har lik f-b benet brutet.
Efter 5 dagars körande med motorolja i styrservot och tvätt av motorutrymmet kan jag konstatera att det slutat läcka. Nån som vet vilken styrväxel man ska köpa beg, ska vara ett speciellt namn då de hade problem med nått märke. Man vet aldrig om det börjar läcka IGEN :)
Det finns en packningssats att köpa på Skruvat.se för cirkus 350:-.
Har aldrig renoverat en själv men har du gör jobbet att skruva lös hela servostyrningen så kanske det är lika enkelt att byta packningar istället.
Om någon har býtt packningar så ge gärna en kommentar om det enkelt att göra.
av *pettson*
Lelleprinter skrev:Det finns en packningssats att köpa på Skruvat.se för cirkus 350:-.
Har aldrig renoverat en själv men har du gör jobbet att skruva lös hela servostyrningen så kanske det är lika enkelt att byta packningar istället.
Om någon har býtt packningar så ge gärna en kommentar om det enkelt att göra.
Har renoverat många och låtit bli lika många. Det brukar bli repor i själva kolvdelen på styrväxlarna. Där tätar det aldrig mera om man inte får allt omslipat. Men visst vet man med sej att det inte är repor så.
Glöm inte att ha gott om verktyg, gott om fantasi dessutom då man kommer råka på en del knepiga problem.
Med andra ord, det är inte *bara* att fixa det.

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]