Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kostas
Har bestämt mig nu! Jag kommer att köpa en bättre begagnad V70 årsmodell 10 eller nyare. 2,4D eller D5. Det jag inte bestämt än är om ja ska välja R-design eller summum och vilken växellåda jag ska ha eller om det kanske kvittar...
Nu till frågan: Jag har aldrig haft nån automatlådeväxlad bil men börjar bli lite nyfiken på det. Det är nog rätt gôtt att ha det egentligen. Ja har ju växlat själv i drygt tjugo år nu så nu kan jag det ;-)
Tiptronic heter ju automatlådan... Finns det olika körprogram på en sån? Hur är de i vinterväglag?
Har alla tiptronic ett "växla-själv-läge" med +/-? När använder man det egentligen?
Användarvisningsbild
av philipsguy
Tiptronic var nog förra modellen av V70 som hade (pre 2008). Geartronic heter den nyare.
Vinterläge finns inte utan du får då för hand lägga i tvåan och utgå därifrån (min gamla SAAB hade en knapp för detta).
Frågar du en normal användare som mig så använder jag möjligen manuella läget (+/-) för att motorbromsa, särskilt med släp...
Användarvisningsbild
av Doffen
Har alltid vært betegnet med Geartronic, volvo har aldri brukt navnet Tiptronic
Användarvisningsbild
av Kostas
Okej, skit samma vad den heter. Jag undrade mest över de olika funktionerna
av Lövet
Tiptronic är ett varumärke inom VAG+Porsche

Funktionen är dock exakt samma på Geartronic. Det är en helt vanlig automatisk växellåda med momentomvandlare som du kan växla själv vid behov. Du kommer sannolikt använda den manuella funktionen 1-2ggr per år. Hela poängen är ju att lådan ska växla själv :wink:

Vintertid funkar automat alldeles utmärkt tycker jag. Jag upplever inga nackdelar mot manuell. Snarare tvärtom eftersom det är lättare att starta mjukt.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Min förra bil (S60) hade geartronic och den körde jag alltid manuellt vid landsvägskörning för att slippa nedväxlingar vid omkörningar om jag inte ville det, för att motorbromsa och vid omkörningar där jag ville ha en lägre växel så lade jag i rätt växel innan jag kasade för en snabbare omkörning och för att skona lådan.
Körde bara automat i kötrafik då det är väldigt bekvämt!
Användarvisningsbild
av apersson850
Som skrivits ovan så har Geartronic inget vinterläge. Det behövs inte, för det som Winter innebar på exempelvis en 850 var att man kunde växla lådan manuellt. Nu finns ju den möjligheten redan. Lådan tillåter start på lägena 1, 2 eller 3, när man växlar manuellt.

Vissa nyare modeller är också utrustade med ett sportläge (ungefär som automaten i 850 också var). I läge sport väljer den ofta ett steg lägre växel, drar länge på växlarna vid acceleration, växlar mer burdust och dessutom ändras gaspedalsresponsen till att bli ettrigare. Denna funktion, som är ren mjukvara, finns bara på modellerna med de starkare motorerna.
Som ett exempel på ändrad växlingsposition kan nämnas att om man gasar försiktigt lägger bilen i sexan vid 70 km/h i läge D, men väntar till 100 km/h i läge S.

När jag drar husvagn, eller nåt annat tungt, kör jag ofta på farthållare i läge S. Så länge det är farthållaren som gasar fungerar inte sportläget, utan det är som vanliga läge D. Men så fort man själv rör gasen, exempelvis för att göra en omkörning eller nåt, då är det sportläget som gäller. Omedelbart tillgång till högre effektuttag, men fortfarande helt automatiskt. Med min bil behöver man inte växla manuellt för att hindra den från att växla ner vid omkörningar. Det gör den inte ändå, om man inte gasar hej vilt.
Användarvisningsbild
av Momentum
Spoiler »
Saxat ur instruktionsboken
----------------------------------------------------
Geartronic – Vinterläge
Det kan underlätta att komma iväg i halt väglag
om 3:ans växel läggs i manuellt.
1. Tryck ner bromspedalen och för växelspaken
från läge D till ändläge vid +/– –
instrumentpanelens display skiftar tecken
från D till siffran 1.
2. Stega upp till växel 3 genom att trycka fram
spaken mot + (plus) 2 gånger – displayen
skiftar tecken från 1 till 3.
3. Släpp bromsen och ge försiktigt gaspådrag.
Växellådans "vinterläge" gör att bilen rullar iväg
med ett lägre motorvarv och reducerad motorstyrka
på drivhjulen.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Inte citera hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Användarvisningsbild
av apersson850
Så är det. På en 850 var det istället så att man tryckte på knappen WINTER. Då förvandlades läge D till 3:an, läge 3 till 2:an och läge L till 1:an när man skulle köra. Uppväxling till 4:an skedde inte.
På en Geartronic finns det inget som skvallrar om vinterläge, men det fungerar likadant. Jag har ju fyrhjulsdrift och har aldrig behövt använda den funktionen.
Användarvisningsbild
av Momentum
apersson850 skrev:Så är det. På en 850 var det istället så att man tryckte på knappen WINTER. Då förvandlades läge D till 3:an, läge 3 till 2:an och läge L till 1:an när man skulle köra. Uppväxling till 4:an skedde inte.
På en Geartronic finns det inget som skvallrar om vinterläge, men det fungerar likadant. Jag har ju fyrhjulsdrift och har aldrig behövt använda den funktionen.
Jag har två, en med AWD och en utan, båda med automat, så man kan jämföra, har inte heller använt W läget

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]