Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av umekille
Tyskland,Amerika m.fl. spolar ju vägarna rena.
Mycket partickeldamm och skit som det klagas på
skulle bindas ner i marken utanför asfalten.
Men snåla Sverige förlitar sig väl på att det skall
spöregna då o då och det är gratis.
av llesrof
Med tanke på hur ofta det regnar så känns det ju som ett icke-problem. Var har du hört att vägarna spolas i Tyskland och Amerika?
Användarvisningsbild
av joel80
Den här tiden på året ska vi nog vara glada att de inte spolar.. :)
På sommarhalvåret gör man ju rent gatorna i Stockholm rätt ofta med spol/sop-bil.
av umekille
Åkte från Sundsvall i söndags till Umeå
mitt i dagen hade tövatten gjort vägen
bitvis mycket blöt...hela bilen hade en
flera millimeter vit hinna runt om då jag kom hem.
Samt att jag fick stanna 3-ggr på den sträckan och
göra rent rutorna .Undra just hur många spöregnskurar
det behövs för att vägen skall bli ren igen.
av llesrof
umekille skrev:Åkte från Sundsvall i söndags till Umeå
mitt i dagen hade tövatten gjort vägen
bitvis mycket blöt...hela bilen hade en
flera millimeter vit hinna runt om då jag kom hem.
Samt att jag fick stanna 3-ggr på den sträckan och
göra rent rutorna .Undra just hur många spöregnskurar
det behövs för att vägen skall bli ren igen.
Ja, det kan ju inte vara salt eftersom alla vet att vägarna i Norrland inte saltas. Eller hur var det nu..? :mrgreen:
Jag vet inte hur du bar dig åt eller vad ni har på vägarna där uppe, men jag har inte tvättat min bil på några veckor och har kört rätt många mil men inte tusan har jag fått någon "flera millimeter vit hinna runt om". Visst, jag får lite kladd på vindrutan men det tar jag bort med torkarna och spolarvätskan. Vill minnas att jag tipsat dig om denna utmärkta finess tidigare. Vindrutetorkare i kombination med spolarvätska är riktigt användbart. Testa det! :mrgreen:
av matzen10
Tror inte det behövs så värst mycket regn innan vägarna är damm & saltfria. Men hellre lite saltrester på bilen än livsfarliga vägar.. Rut-kladd är lätt att ta bort om man valt till spolarvätskebehållare + torkarblad (slaskpaket 1A). Kan dock behöva regelbundet underhåll och påfyllning av materialet för fullständig funktion
av 2444ever
OM nu vägarna spolas i Tyskland kan man nog förmoda att dom har lite koll på väderleken, och inte spolar när det är på väg att slå om till minus. Låter som en bra tanke att spola bort det fina saltdammet, händer att jag slår på recirkulering av kupéluften när det är extra dammigt.

Inne i städerna tror jag att dom kör sopbilar med vatten som binder damm och fint grus fram på vårkanten, det görs säkert annars också men har fått för mig att det görs ett ryck på våren för att få bort t.ex. sand om det sandats. Ganska säker på att det görs i Uppsala?

Köp ferritas standard rostfria system s&arin[…]

Sätt på keramiska belägg näst[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]