Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nyligen köpt en V70 II och kan inte sluta förundras över hur vansinnigt snabbt bakrutan skitar igen.

Blir det bättre med takspoiler (upptill på bakluckan alltså) eller påverkar det inte alls?

Om "ja", måste det tas hål i plåten för att montera en dylik eller finns det skruvhål någonstans?
Jag kan inte påstå att jag har märkt någon större skillnad sen jag monterade en. Möjligtvis en väldigt liten förbättring men det kan lika gärna ha varit placeboeffekt efter att jag monterade den.

Skulle iofs vara intressant att köra en utan vinge idag och se skillnaden.

Men nej, jag skulle inte rekommendera någon att köpa takspoilern bara för att få baken att skita igen långsammare för den skillnaden kan inte vara mer än marginell.
Däremot så är det snyggt :)

Du måste borra i bakluckan (som om jag inte är helt ute och cyklar är gjord av plast/glasfiber). Finns uppmärkt på insidan vart det ska borras.

mvh
Anders
Läst i någon annan tråd på forumet här att det inte är märkbart i allafall.. Vingen ska nog bara ses som blingbling..

Annars skulle jag nog överväga att lägga slantar på det... för jävlar vad det geggar igen på bakrutan, speciellt nu med allt saltslask!
Vi som har varit med ett tag minns plexiglasspoilern till volvo 145:an som drog ned den rena luften över bakrutan och höll den ren o torr i alla väder.

Ful som fan, men djävlar vilket bra jobb den gjorde.

Nuförtiden är det tvärs om, skit samma att det inte funkar överhuvudtaget, bara det ser ball ut.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Jag vill inte vara utan vinge. Inte för att det skulle minska problem med nedsmutsning, men ändå. :mrgreen:
MickeO skrev:Har nyligen köpt en V70 II och kan inte sluta förundras över hur vansinnigt snabbt bakrutan skitar igen.
Blir det bättre med takspoiler (upptill på bakluckan alltså) eller påverkar det inte alls?
Ärligt talat tror jag inte takspiler hjälper ett skvatt. Jag tycker bakrutan på min bil med takspoiler blir minst lika smutsig som de hyrbilar jag kört som saknat takspoiler. Så ha inga förhoppningar.
VolvoB20 skrev:Vi som har varit med ett tag minns plexiglasspoilern till volvo 145:an som drog ned den rena luften över bakrutan och höll den ren o torr i alla väder.

Ful som fan, men djävlar vilket bra jobb den gjorde.

Nuförtiden är det tvärs om, skit samma att det inte funkar överhuvudtaget, bara det ser ball ut.
Den som var gul/rökfärgad och påminde lite om vindavvisare till taklucka (som var vanligt på den tiden)?
PH
Så här såg den ut.... styrde ned den rena luften som kommer längs taket över bakrutan så den håller sig ren och fin.

Tycker att man borde kunna göra en sådan som BÅDE ser bra ut och fungerar nu för tiden.

Bild
V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider[…]

Volvo car UX

Chattade precis med Volvo support, och planen &aum[…]

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]