Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lindeco
Jag har en xc 90-07 där fotbromsen tar dåligt. Man får trycka in den hårt och det blir bara en mjukbromsning. Bilen har gått 28 000 mil. Jag frågade på en verkstad och de tipsade om att byta bromsolja. Den blir tydligen sämre med tiden och användandet. Någon som har något tips? :(

Hassefrasse
Användarvisningsbild
av Vojje
Bromsvätskan borde duga "just fine" på en så pass ny bil.
Kolla belägg och skivor. Det är trots allt friktionen som skapar bromsverkan.

Kan också vara att oken behöver lite omsorg.
Användarvisningsbild
av mhunter
Har du bytt belägg eller nåt? Kan det vara luft i systemet? Annars testa att byt vätskan, om den kanske inte bytts på en tid. Servas den fortfarande enligt bok?
av Xuri
bromsvätska är en vätska.... de blir inte svårar å bromsa med gammal bromsvätska så länge inte bromsvätska kokar men de lär han märka.

visst okej alla vätskor går att komprimera men de gör han inte med trycket han lägger med foten....

Ut å bromsa hårt som fan ett par gånger å försök få igång abs:n.

grejerna har väl börjat fastna för dig misstänker jag.

har kört bilar med 14 år gammal bromsvätska å dom har funkat precis som dom ska...

bromsvätska suger åt sig vatten som sänker kokpunkten.
men vatten är fortfarande en vätska.

Dvs pedalen blir inte stummare / tappar verkningsgrad med lite gammal bromsvätska. den kokar dock lättare.

De är nått som har tjärvat.
av eddar
Kanskje mangler du vakum til bremseforsterkeren ? (lekk slange ??)
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]