Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En märklig sak hände idag. Jag hade slagit av motorn, stod stilla och satt kvar i bilen en stund.
Så blinkar parkeringsbromsindikatorn 2-3 gånger och jag hör det typiska ljudet från p-bromsen.
Men den går inte i. Efter detta är allt normalt igen. Indikatorn är släckt, p-bromsen är inte i.

Jag är 99,99% säker på att jag inte kom åt p-bromsknappen. Och jag såg inget meddelande på displayen.
Jag stod på ganska plan mark. Bilen stod helt still. P-läget var i (Geartronic MY11).

Någon som upplevt något liknande?
Antagligen en automatisk funktionskontroll.
Volvo instruktionsbok skrev: Funktion
När parkeringsbromsen arbetar hörs ett svagt
elmotorljud. Ljudet uppkommer även vid automatiska
funktionskontroller av parkeringsbromsen.
Jag har dock inte själv lagt märke till någon automatisk funktionskontroll av parkeringsbromsen.
Jo så har både min förra S80N och nuvarande V70II gjort.

Första gång jag hörde det så låg jag under bilen. Den stod visserligen då upphissad på domkraft med klossar runt hjulen och handbromsen var inte dragen, men innan jag kom ihåg allt det så hann jag ändå bli rädd och slängde mig ut på marken brevid bilen :D

Sitter man en stund i bilen med nyckeln i så jobbar handbromsmotorn ibland.

Jag mailade Volvo och frågade varför, jag trodde först att det var ett felaktigt beteende. Tyvärr fick jag ett värdelöst svar tillbaka och orkade sen inte kolla vidare.

//Mr T

Vi har en V60 modellår 2020. Om jag skaffar […]

V90 läggs ner.

Dessa siffror går väl att få d[…]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?

Hur kommer man åt regulatorn?