Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Ja, jag har läst de många trådarna om liknande problem, men jag har fortfarande frågor. Min 850 GLT -92 stannar plötsligt och helt oregelbundet, är död allt från några minuter upp till dagar innan den lika plötsligt startar.

För 18 månader sedan hade jag precis samma symptom, bytte bränslepumpen, och problemen upphörde helt. Pumpen jag köpte var begagnad för att slippa joxa med konsolen. Så nu när jag fick exakt samma symptom så bytte jag pump igen (begagnad igen). Men denna gång hjälpte det inte.

Så idag bytte jag bränslepumprelä (103). Startade bilen och lät den gå medan jag skruvade tillbaka locket. Då tvärstannade bilen och jag tyckte att jag hörde ett klickande i ett av reläena som jag ju stod väldigt nära. Jag tänkte att det kunde vara dålig kontakt så jag provade dra reläet ut och in flera gånger, men bilen startade fortfarande inte. Så jag undrar vilka fel som kan slå av reläet?

Jag har ju läst om att kamaxelgivaren kan ge dessa problem, men har förstått att den isf borde ha gett felkod. Jag får inga felkoder alls (förutom på bromsar) fastän jag idag hann kolla allt medan den vägrade starta.

Fick också tips om att bryta strömmen för att nolla eventuella elektriska fel. Testat även det utan att den startade.

Så jag tar tacksamt emot tips på vad som kan generera detta problem utan att ge felkoder.
Alfredo skrev:Hörs reläet vid startförsök, pumpen ska också höras.
Ja, relä och pump hörs.
dalldall skrev:när bilen inte vill kan du börja med det grundläggande, kolla gnista kolla om du har bränsle fram till spridarna eller ur dom.
Tack för tipset. Jag var så inställd på att det var bränsleproblem att jag inte kollade gnista. När den dör så har jag inte gnista. Så jag har provat att byta tändspole (hela plattan med boxen som sitter på) men det hjälpte inte.

Har även provat byta vevaxellägesgivaren men när jag satte dit den nya från Mekonomen så blev den stendöd. Bytte tillbaka till min gamla och då går den. Provade två gånger, så den nya verkar vara död och den gamla fungerar. Den ser ren och fin ut. Kan det vara intermittent fel på den ändå?

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

vill veta mera om v60 2013-2014

Det enda relativt säkra motorvalet är […]

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]