Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hk1971j
Stör mig på en detalj och det är passformen för täckkåpa för mitt delbara drag.

Har en kollega med en Xc60 R och där sitte täckkåpan som en "smäck" mot bak delen så att säga.

Den följer m.a.o formen helt utan att det är glipor.

Såg en bild på en XC60 från en trevlig Norrman som lagt upp lite bilder.

Ser att även han har glipa och jag stör mig grymt på detta på min bil.

http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... 191&page=6

Se inlägg 56 med bild på dragkrok och kåpa.

Funderar om man kan justera något för att fixa detta eller om jag helt enkelt får acceptera detta?

Någon mer med samma "problem"
Användarvisningsbild
av MartinS
Kan den vara intryckt för långt där man kan justera hur tajt den skall sitta, så den vinklas ut lite i ovankant?

/Martin
av hk1971j
MartinS skrev:Kan den vara intryckt för långt där man kan justera hur tajt den skall sitta, så den vinklas ut lite i ovankant?

/Martin
Du har nog rätt där att kåpan och fästet kommer för långt in. Frågan är bara hur man justerar hur tajt den skall sitta?

Funderar på att köpa en kåpa till och försöka "tweaka" den lite och se om jag får bättre passform.

Villl inte paja den jag har nu för den är lackad.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror du kanske kan dra isär den och sedan trycka in den igen till rätt längd, eller så går den bara år ett håll (innåt) och isåfall är ju den du har nu körd, tyvärr.

När man har en ny sätter man fast den lilla delen i krokfästet och sedan för man på själva kåpan och rycker in den till den sitter som den skall.

/Martin
av hk1971j
MartinS skrev:Jag tror du kanske kan dra isär den och sedan trycka in den igen till rätt längd, eller så går den bara år ett håll (innåt) och isåfall är ju den du har nu körd, tyvärr.

När man har en ny sätter man fast den lilla delen i krokfästet och sedan för man på själva kåpan och rycker in den till den sitter som den skall.

/Martin
Aha... så man får alltså själva infästningen till kåpan (armen) i 2 delar och kan då justera längen själv :-)-)

Då montering av drag m.m gjordes av Volvo så har väl dom bankat in den lite väl långt kanske.

Tack för tipset.... Jag kollar in en ny kåpa (kostar typ 200:-)

Underbart forum detta med all hjälp och tips man får!
Användarvisningsbild
av MartinS
hk1971j skrev:
Aha... så man får alltså själva infästningen till kåpan (armen) i 2 delar och kan då justera längen själv :-)-)
Exakt! Det är viktigt man trycker in den lilla på plats på bilen först och sedan sätter man dit kåpan.

/martin

Om man skulle behålla sin XC70 som dragbil […]

Har iaf själv en Ryobi som funkar dunder, d[…]

Tja, först och främst grått, silve[…]

Har läst lite om era oljebyte bekymmer. Verka[…]