Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
1) man bedömer inte efterfrågan tillräckligt stor i förhållande till kostnaden
2) man vill att de som vill ha AWD ska tvingas ta en större motor (tyvärr vanligt hos Volvo)
3) Ford tillåter/kan det inte

Nån av dem eller kombo tror jag
av Lövet
I USA säljs bara 3,2 och T6
av perhall
Man får ju ändå säga att - kanske inte hos Volvo men väl hos tyska konkurrenter - antalet kombinationer redan är enormt så i Sverige tackar man nej till vissa... det finns ändå ett mycket större utbud idag av kombinationer än någonsin tidigare. Men håller med om att Volvo borde ha någon mindre motor med AWD. Samma problem med BMW 5-serie, 520d finns inte med automat. Gör inte något för mig eftersom jag vill ha en större motor i en BMW (och i en Volvo men jag var sparsam när jag köpte min T4) men förstår dem som vill det... 520d är dock ganska slö ändå och Volvo tycker väl att det räcker att erbjuda 3,2 med AWD på de flesta marknader och vill inte ta fram en T5 AWD specifikt för Sverige, eftersom marknaden är begränsad, de flesta väljer ju XC60 med diesel.../PH
av Lövet
Nu talar du dock en aning i nattmössan. 520d har funnits med automat sedan E60 introducerades 2003 åtminstone :wink:
av S80V8AWD
Ja, en 520d med automat har jag tom fått en åktur i vill jag minnas! Dock så har jag för mig att 520d EfficientDynamics enbart går att få levererad med manuell växellåda, vilket kanske inte är så konstigt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Man bygger och certifierar ju bara sånt som säljer, och gärna med bästa möjliga marginal.

T.ex. verkar ju S60 T5 AWD finnas i NA, men varför bry sig om att certifiera den i sverige där alla köper diesel ändå?

/Martin
Användarvisningsbild
av V9097
Volvo XC60 T5 har en 4-cyl motor som är ett arv från Ford (till skillnad från V40 som har 5-cyl T5). Volvo säljer bara AWD till sina egna motorer, vilket är 5-cyl bensin/diesel och 6-cyl bensin. Kanske är det för dyrt att anpassa Fords motorer/växellådor till AWD, eller så är det en strategi Volvo har för att sälja mer av sina egna motorer.

Kanske ändras detta efter det facelift som väntas inom kort.

Det är för att ingen använder den.[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]