Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ett år sen men tänker på det fortfarande. V70 T5 - 05 stor Service 18000 mil. Kollade med Bra bil Väsby, Upplands Motor Akalla, Mekonomen Svedbergs Bil, Bilia Haga Norra.Runt 14000 för samtliga förutom Bilia Haga Norra som skulle ha 15500. Ringde Skobes i Nyköping som skulle ha 9800! Ringde Bilia som skrockade och sa att så stor skillnad finns i sjön. Erbjöd att skicka en kopia på offerten och frågade efter lägsta pris garanti hos dom. Då blev han vass i tonen och sa att på det sättet jobbar dom inte. Ingen mer diskussion eller förklaring-over and out. Åkte till Nyköping och fick kanonbemötande och service på Skobes. Man kan ha roligare för 5000 spänn än att skänka dom till en bilverkstad ju. Det som retar mig mest är hur otrevlig och irriterad han blev när jag blev när jag presenterade en över 5000 kr billigare offert för samma jobb.
Ja om man har kunskap och möjlighet är ju sånt att föredra, absolut! Bor i västra stockholm men känner en "bymeck" med fullt utrustad verkstad som gör de flesta jobb. Många i närområdet lämnar in sina bilar där och han gör han alltid bra jobb och mycket billigare. Service på Volvo + stämpel sen får man en offert på anmärkningarna och frågan om man vill boka tid. Nej tack! Tar pappret med anmärkningar och åker till bymecken som gör de flesta jobb för mindre än halva priset. Flera gånger har han bara ruskat på huvudet åt Volvos priser och likaså grymtat under bilen" va fan menar dom med det här Det är ju f-n inget som är trasigt eller slitet här inte, sa dom det?" Ja du har ju protokollet sa jag. Då undrar jag verkligen vad dom håller på med. Sist läckte drivknutedamaskerna fett. Tokhela när han undersökte :D
Klart att dem gärna ger anmärkningar på saker eftersom de har eget intresse av att fixa det...
Jag tror faktiskt de mindre verkstäderna ofta är mer måna om kunderna och kör med öppnare kort än de större aktörerna.
Hej!

I vårt intresse ligger att tillgodose våra kunders behov av service och reparationer. Att jämföra priser rätt av är ofta svårt. Att ett pris utanför Stockholm kan vara lägre är heller inget direkt anmärkningsvärt, bland annat beroende på ett lägre kostnadsläge för verkstaden. Självklart upplyser vi våra kunder om de fel vi upptäcker på bilen, men vi gör aldrig något utan att kunden informerats och sagt ok till åtgärden. Att vi skulle föreslå onödiga reparationer, som nämnd verkstad ska ha uttalat sig om, stämmer inte utan det finns självklart underlag för anmärkningarna.

Vi beklagar att personalen uppfattats som irriterad, men vi är inte insatta i ärendet mer än vad vi läst här och kan inte uttala oss om orsak, kanske var det något så enkelt som en dålig dag, vi människor har det ibland och det är inget unikt för Bilia. Vi är helt beroende av er som kunder och gör därför vårt yttersta för att hålla högsta nivå på det sätt vi bemöter människor, det är så vi vill ha det på vår arbetsplats – att både ni och vi trivs. Våra kunders åsikter är mycket viktiga för oss. Det är de som gör att vi ständigt kan utvecklas och förbättras. Har ni fler frågor eller något annat ni vill berätta för oss är ni varmt välkommen att höra av er i fortsättningen. Skicka i så fall era kontaktuppgifter till [email protected] så återkommer vi till er.

Vänligen Bilia
Hej BiliaSverige!
Vi är helt beroende av er som kunder och gör därför vårt yttersta för att hålla högsta nivå på det sätt vi bemöter människor, det är så vi vill ha det på vår arbetsplats – att både ni och vi trivs.
Det där tar jag med en stor nypa salt. Jag tror att det är företagen och leasingbilar som ni är beroende av som kunder. Svärfar hade lastbil och körde eget, det var likadant där. Han fick yla som en hund och kämpa med näbbar och klor för att få rimliga kostnader. Arbeten utfördes till horribla priser, därför att SL och större åkerier hämtade sina lastbilar/bussar och kontoren bara betalar fakturorna. De små kunderna är inte detsamma, de skärskådar vad som utförts noga.
BiliaSverige skrev:Hej!

I vårt intresse ligger att tillgodose våra kunders behov av service och reparationer. Att jämföra priser rätt av är ofta svårt. Att ett pris utanför Stockholm kan vara lägre är heller inget direkt anmärkningsvärt, bland annat beroende på ett lägre kostnadsläge för verkstaden. Självklart upplyser vi våra kunder om de fel vi upptäcker på bilen, men vi gör aldrig något utan att kunden informerats och sagt ok till åtgärden. Att vi skulle föreslå onödiga reparationer, som nämnd verkstad ska ha uttalat sig om, stämmer inte utan det finns självklart underlag för anmärkningarna.

Vi beklagar att personalen uppfattats som irriterad, men vi är inte insatta i ärendet mer än vad vi läst här och kan inte uttala oss om orsak, kanske var det något så enkelt som en dålig dag, vi människor har det ibland och det är inget unikt för Bilia. Vi är helt beroende av er som kunder och gör därför vårt yttersta för att hålla högsta nivå på det sätt vi bemöter människor, det är så vi vill ha det på vår arbetsplats – att både ni och vi trivs. Våra kunders åsikter är mycket viktiga för oss. Det är de som gör att vi ständigt kan utvecklas och förbättras. Har ni fler frågor eller något annat ni vill berätta för oss är ni varmt välkommen att höra av er i fortsättningen. Skicka i så fall era kontaktuppgifter till [email protected] så återkommer vi till er.

Vänligen Bilia
Min synpunkt riktar sig emot det rödmarkerade.

Jag köper inte det argumentet när det handlar om så stora geografiska prisskillnader som 50%. Jag har full förståelse för att det kostar med att bedriva verkstadsverksamhet i Stockholm än ute i landet men inte i en omfattning som rättfärdigar prissättningen. Det handlar naturligtvis om samma anledning som varför hunden slickar sig mellan benen, där för att den kan. Det finns tillräckligt med volvobilar att skruva med ändå i storstan oavsett om ett par stycken åker iväg ut från människobyn och servar bilen utsocknes. Det är bara att gratulera till en bra affärsidé som ger god lönsamhet.
Senast redigerad av 1 Mikael G, redigerad totalt 0 gånger.
Detta skrev jag i Augusti 2012, gäller än.
Min Bil kommer aldrig nånsin att rulla in på Bilia för rep.

" Det är som xxxx så rätt säger, så länge Tjänstebilarna/ Företagsbilarna inte behöver redovisa
in reparationer till Skattemyndigheten med högre Förmånsvärde som följd så
kan Bilia med gott stöd från Volvo pissa på resten av sina kunder.
Jag hoppas att många fler köper reservdelar från övriga Europa till halva priset.
" alla vill vara kapitalister men ingen vill bli utsatt för den "
Om nu Volvo ville värna sitt varumärke så borde dom ta Bilia med flera i örat BUMS.
Men det lär inte hända förrän den vanliga bilisten skippar Bilia
."
Det är stor skillnad på hur Bilia agerar centralt mot verkstäderna själva. Att "BiliaSverige" sitter på en central roll i organisationen råder det inget tvivel om. Bilia måste ju gå ut med att vi privata kunder är oumbärliga, de vill ju tjäna pengar eftersom det är syftet med verksamheten. Tyvärr är de flesta verkstadsnissar lika slipade som en gammal snusdosa... Vilket den privata ägaren bittert får erfara.

Nej, Bilia är definitivt inget för mig. Storhetsvansinne kombinerat med girighet på ett klassisk storföretag-fenomen och ränderna går sällan ur.
erikn skrev:Hej BiliaSverige!
Vi är helt beroende av er som kunder och gör därför vårt yttersta för att hålla högsta nivå på det sätt vi bemöter människor, det är så vi vill ha det på vår arbetsplats – att både ni och vi trivs.
Det där tar jag med en stor nypa salt. Jag tror att det är företagen och leasingbilar som ni är beroende av som kunder. Svärfar hade lastbil och körde eget, det var likadant där. Han fick yla som en hund och kämpa med näbbar och klor för att få rimliga kostnader. Arbeten utfördes till horribla priser, därför att SL och större åkerier hämtade sina lastbilar/bussar och kontoren bara betalar fakturorna. De små kunderna är inte detsamma, de skärskådar vad som utförts noga.
Även om företag generellt kanske är mindre känsliga så är ju vi som åker företagsbil inte ointresserade av prisbilden. Många har personalbilsupplägg vilket gör att servicekostnader etc ändå drabbar egna plånboken.
Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]