Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av kaffe_koppen
#51871
Hej. Ska köpa mig en 745 i dagarna, med en del rost på. Jag tänkte försöka lära mig att laga rostskador på den bilen. Om någon har lite tid över, skulle jag gärna vilja veta hur man ska gå till väga.
Dvs, slipning, spackling, lackning osv.
Tack på förhand, volvokompisar
/Steffe
Användarvisningsbild
av Stoffe
#51872
kaffe_koppen skrev:Hej. Ska köpa mig en 745 i dagarna, med en del rost på. Jag tänkte försöka lära mig att laga rostskador på den bilen. Om någon har lite tid över, skulle jag gärna vilja veta hur man ska gå till väga.
Dvs, slipning, spackling, lackning osv.
Tack på förhand, volvokompisar
/Steffe

Jag brukar köra försiktigt med vinkelslipen så man får fram plåten o en ganska bra bit runt om det angripna området så man verkligen ser att plåten är frisk... På med rostätare, spackel, slipa, spackel, slipa, prima, lacka, klarlacka... Eventuellt är du färdig nu men lägg gärna på flera lager lack =)

Så här gör jag iaf :)


Ps har även använt en dremel till o slipa med fungerar de oxå och är lite snällare men segare o använda Ds
Användarvisningsbild
av Dalmans
#307505
lånar tråden då ytterligare frågor finns:

- vart kan man köpa billigt spackel och vilket ska man använda? gjorde en liten snabbsökning på biltema men fann inget på söktermerna "bil spackel"
en kompis har tydligen rostlagat sin saab med någon form av epoxykit från biltema, kostade 30 riksdaler och det blev ett hyfsat resultat. mer info tack :)
av TorxE14
#307528
Jag tror att det är bäst att ha på grundfärgen först, före spacklet. kolla att det verkligen är rostskydd i grundfärgen.
Endel heter "grundfärg" eller "primer" men är bara till för att få fäste eller fin yta. Kolla att grundfärgen även tål bilfärgen utan att lösas upp.
Användarvisningsbild
av Dalmans
#311801
någon som har något bra tips om billig rostlagning...

Slipa bort rost med en dremmel, på med rostskydd, på med epoxykitt och sedan grundlack.

något viktigt jag glömt? :) tänker stanna vid grundlack då det är mycket rostlagning och bilen inte är värd en ny lackering, utan vill bara få bort den rost som är.
av svempus
#311869
biltema kallar sitt spackel för finspackel sök på de eller gå in på bygg på biltemas hemsida så hittar du de.. själv brukar jag slipa rent från rost på me rostskydd sen spackel,slipa,spackel,slipa,spackel,slipa tills jag får en bra yta sen grundfärg på me mer spackel,slipa dycker oftast upp lite gropar man missar innan man grundfärgar lättare att se dom me grundfärg på spacklet... på me nytt lager grundfärg sen lack i några lager tills de ser bra ut....

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]