Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse63
Tror bara det skiljer några sekunder. Manuel är "kvickare"
av Jimpiz
Hasse63 skrev:Tror bara det skiljer några sekunder. Manuel är "kvickare"
okej. hur många sekunder kan det skilja ungefär
av Rådlös
Du ställer frågor som är näst intill omöjliga att besvara. För det första handlar det om 20 år gamla bilar. Dessutom av olika modeller. Och acceleration mäts i sekunder. Vad har du för nytta av att kunna köra två sekunder fortare än någon annan? Trafiken är tillräckligt svår ändå än att man skall räkna sekunder medan man kör. Även om du har kvarterets accelerationssnabbaste bil, så finns det alltid någon som är värre. Eller "den andre" har bättre däck, bättre väglag, mindre skräp i bagagen, mindre bränsle i tanken, inga passagerare, nyare tändstift, nytt luftfilter, etc. etc. etc. Listan kan bli hur lång som helst.
Om det är så att du tänker köpa dig en bil, så välj en bil som fungerar bäst och ger dig mest för pengarna. Tänk i stället på vad du skall och behöver använda bilen till. Och välj utifrån det. Glöm dom teoretiska sifferuppgifterna på accelerationssekunder när bilen var ny för 20 år sedan. Dom stämmer ändå inte.
av Jimpiz
Rådlös skrev:Du ställer frågor som är näst intill omöjliga att besvara. För det första handlar det om 20 år gamla bilar. Dessutom av olika modeller. Och acceleration mäts i sekunder. Vad har du för nytta av att kunna köra två sekunder fortare än någon annan? Trafiken är tillräckligt svår ändå än att man skall räkna sekunder medan man kör. Även om du har kvarterets accelerationssnabbaste bil, så finns det alltid någon som är värre. Eller "den andre" har bättre däck, bättre väglag, mindre skräp i bagagen, mindre bränsle i tanken, inga passagerare, nyare tändstift, nytt luftfilter, etc. etc. etc. Listan kan bli hur lång som helst.
Om det är så att du tänker köpa dig en bil, så välj en bil som fungerar bäst och ger dig mest för pengarna. Tänk i stället på vad du skall och behöver använda bilen till. Och välj utifrån det. Glöm dom teoretiska sifferuppgifterna på accelerationssekunder när bilen var ny för 20 år sedan. Dom stämmer ändå inte.
Jag har pratat om samma Modell hela tiden, 244 altså. Om det bara skiljer någon sekund mellan automat och manuell så vet jag det nu. Undrade bara lite mer exakt eftersom att en manuell kan ju 0-100 på 15 sekunder och en Automat på 30 sek. det vet inte jag, därför frågade jag..
Användarvisningsbild
av Hasse63
Ingen fråga är dom nog brukar jag säga :wink:
Jimpiz vill veta o då försöker man svara för att va vänlig.

När Volvo testade sina bilar och sen angav hk och 0-100 tider så var de nya utan skräp i bagaget och de testade säkert massor av bilar för att komma fram till en rimlig tid och det är den tiden Jimpiz vill veta vad jag förstår inte på en bil som år 20 år gammal med skräp i bagaget.

Jag har nu inga tider att komma med utan du får nog söka vidare eller hoppas på att någon vänlig själ kommer med ett korrekt svar :wink:
av Jimpiz
Hasse63 skrev:Ingen fråga är dom nog brukar jag säga :wink:
Jimpiz vill veta o då försöker man svara för att va vänlig.

När Volvo testade sina bilar och sen angav hk och 0-100 tider så var de nya utan skräp i bagaget och de testade säkert massor av bilar för att komma fram till en rimlig tid och det är den tiden Jimpiz vill veta vad jag förstår inte på en bil som år 20 år gammal med skräp i bagaget.

Jag har nu inga tider att komma med utan du får nog söka vidare eller hoppas på att någon vänlig själ kommer med ett korrekt svar :wink:
jag kanske skriver lite dumma frågor, hehe.. men jag vill ju veta. :)

ska kolla bland mina böcker om volvo, om det kanske står något där
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]