Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gustav40
Hej!

Köpte denna produkt på biltema

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tyg-20321/

''För Volvo 40-, 60-, 70- och 80- serierna med insatsfilter, dock ej 40-serien med 1,8i-motor eller Volvo med dieselmotor.''

Har 1.8 volvomotorn, men när jag va på skroten idag och letade lite andra delar så passade jag på och kollade om den passade, men det gör den inte, den går ju knappt på själva koppen, för man ska väl inte direkt trycka med våld på koppen eller slå knacka på verktyget på koppen?

har jag köpt fel eller finns det något annat sätt?

Tacksam för svar!

MVH
G
Användarvisningsbild
av V40sport
Gustav40 skrev:Hej!

Köpte denna produkt på biltema

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tyg-20321/

''För Volvo 40-, 60-, 70- och 80- serierna med insatsfilter, dock ej 40-serien med 1,8i-motor eller Volvo med dieselmotor.''

Har 1.8 volvomotorn, men när jag va på skroten idag och letade lite andra delar så passade jag på och kollade om den passade, men det gör den inte, den går ju knappt på själva koppen, för man ska väl inte direkt trycka med våld på koppen eller slå knacka på verktyget på koppen?

har jag köpt fel eller finns det något annat sätt?

Tacksam för svar!

MVH
G
Förutsatt att det är ett "vitblock", alltså volvos egen aluminiummotor, så ska det fungera.
Det kan dock vara lite si & så med passformen. Den kräver lite arbete för att gå dit. Se till att filterkoppen är rengjord och använd endast milt våld (gummiklubba) när du knackar dit hylsan. Man kan t om. smörja insidan av hylsan med lite färsk motorolja, för att den lättare ska gå dit. Dessutom släpper hylsan taget lättare efteråt.
av Swopop
Köpte en likadan när jag bytte filter på min förra bil, en s40-00 2,0t. Funkade utmärkt, även om filtret satt rätt hårt, vill jag minnas.
Användarvisningsbild
av vetten
Det går ju rätt tungt att skruva loss det pga. att det sitter en O-ring som tätning på koppen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Den koppen har jag använt sedan 2001 och den fungerar utmärkt tycker jag.

/Martin
Användarvisningsbild
av Vojje
vetten skrev:Det går ju rätt tungt att skruva loss det pga. att det sitter en O-ring som tätning på koppen.
som ska bytas vid varje filterbyte samt anoljas med motorolja. OT, sorry :oops:
Användarvisningsbild
av vetten
Vojje skrev:
vetten skrev:Det går ju rätt tungt att skruva loss det pga. att det sitter en O-ring som tätning på koppen.
som ska bytas vid varje filterbyte samt anoljas med motorolja. OT, sorry :oops:

Oringen brukar följa med filtret.
Användarvisningsbild
av Vojje
Javisst är det tusan så behändigt. Allt i samma kartong.
Märk dock att den ej levereras anoljad. Det får operatören själv ombesörja.
Naturligtvis går det precis lika bra med kopparpasta :D

Hade samma problem med en T6 -23 utan bränsle[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]