Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har i veckan bytt från 945 till en V70 -07, och tycker att den nya bilen har totalt usel vändradie.

Jag ser att det sitter blåa styrstoppar på länkarmarna (nya typen av länkarm där stopparna sitter i vertikala hål). Eftersom de är nitade så gissar jag att de har suttit där från fabrik. Enligt registreringsbeviset är bilen levererad med 195/65 R15. På på en del ställen läser man att man inte ska ha några stopp om man har 15".

Borde jag ta bort de här stopparna, eller är allt som det ska vara, och enda felet är att jag har varit bortskämd med den gamla bilens extrema vändradie?

Nån som kan redan ut det här?
Jadu 945 har ju sjukt bra svänradie jämfört med v70n så du får nog leva med de tyvärr ..själv kör man 235/30/20 behöver ett helt flygfält för att vända ;)..styrstoppen sitter med 2st torx har ja för mig..men ratta fult å känn hur långt du ha kvar till innerskärmen.
dieselmagnus skrev:Styrstopen är främst till för att däckena inte ska gå emot inerskärmen. Gick också från 945 turbo till V70 og och kan bara hålla med. Du behöver dock inte byta styrleder varje år typ.
byta styrleder varje år på 940 ? har jag aldrig varit med om :P

Jag gick från 945 till s60 med styrstopp för 18" å dessutom för breda däck... haha uruselt e ju nästan så man får börja backa å svänga igen genom vissa rondeller :p
Jag hade bara min 945 i drygt 11 år, så några styrleder hann jag aldrig byta...

Nån som vet hur det är med min originalfråga? Vad jag har läst så levererades classic med 205/55R16, så då kan man förstå att det kanske behövdes stopp. Men nånstans på vägen har de fälgarna kommit på avvägar, så när jag köpte bilen hade den 15" tredjepartsfälgar. Så frågan är om de blåa stoppen ska användas även till dessa fälgar, eller om de inte behövs?

Fast nånting borde det nog vara så att inte ändläget blir metall mot metall, så det är kanske som det ska.
perfo skrev:Jag hade bara min 945 i drygt 11 år, så några styrleder hann jag aldrig byta...

Nån som vet hur det är med min originalfråga? Vad jag har läst så levererades classic med 205/55R16, så då kan man förstå att det kanske behövdes stopp. Men nånstans på vägen har de fälgarna kommit på avvägar, så när jag köpte bilen hade den 15" tredjepartsfälgar. Så frågan är om de blåa stoppen ska användas även till dessa fälgar, eller om de inte behövs?

Fast nånting borde det nog vara så att inte ändläget blir metall mot metall, så det är kanske som det ska.
ratta fullt en gång å lägg huvudet under bilen å kolla :)

Tar däcket i först eller styrstoppet ? :)
mbc skrev:Blåa styrstopp är till original 15 tums hjul och ska sitta där.
Tack. Misstänkte nästan det eftersom de inte sitter med skruvar som de man kan köpa för eftermontage, utan något som ser ut som stora popnitar. Då är det väl bara att acceptera att framhjulsdrivet inte är lika smidigt i trånga utrymmen.

mbc skrev:Classic 2007 hade 195/65/15 original.
08 hade 16 tum.
OK, så classic -07 var inte proppad med extrautrustning som de sista årsmodellerna brukar vara, utan all utrustning som jag har hör till momentumpaketet (precis som -06)?

Hur som helst har inte min volvofälgar, utan nån tredjepartsvariant, så på något sätt har den nog haft fetare hjul en gång i tiden, som nån tidigare ägare har behållit.
perfo skrev:
mbc skrev:Blåa styrstopp är till original 15 tums hjul och ska sitta där.
Tack. Misstänkte nästan det eftersom de inte sitter med skruvar som de man kan köpa för eftermontage, utan något som ser ut som stora popnitar. Då är det väl bara att acceptera att framhjulsdrivet inte är lika smidigt i trånga utrymmen.

mbc skrev:Classic 2007 hade 195/65/15 original.
08 hade 16 tum.
OK, så classic -07 var inte proppad med extrautrustning som de sista årsmodellerna brukar vara, utan all utrustning som jag har hör till momentumpaketet (precis som -06)?

Hur som helst har inte min volvofälgar, utan nån tredjepartsvariant, så på något sätt har den nog haft fetare hjul en gång i tiden, som nån tidigare ägare har behållit.
Detta gäller för 2007 classic
Taget från volvos hemsida

V70 Classic: kinetic + aluminiumfälg ”Musca” 6,5x15” med
däck 195/65 R15, bärkassehållare i lastutrymmet, Classicemblem,
DSTC - Antisladdsystem med EBA ”panikbromsassistent”,
färganpassade trösklar och nederdel av stötfångare fram och
bak, fästöglor för barnstol i framsätet, insynsskydd lastutrymme,
klimatanläggning, ECC - elektronisk, klädsel ”Nordborg” textil/läder,
konstantfarthållare, kromade ytterhandtag, ljudanläggning
Performance HU-650 RDS m 1CD-spelare, 6 högtalare, bredbandshögtalare
i fram- och bakdörrar samt diskanter i d-stolparna.
Diversity antenner. Stereon har AUX-ingång i frontpanelen, luftkvalitetssystem
med Multifilter till ECC, låsbara hjulbultar, läderklädd
3 -ekrad ratt mörkgrå, läderklädd växelspaksknopp, läderklätt
handbromshandtag, metalliclack, rails i ”Silver Metal”, rattknappar
för ljudanläggning, textilmattor, Watch Dials. Kronometerinspirerade
ringar runt hastighetsmätare och varvräknare
Classic Momentum: Hållare för PET-flaska, larm Volvo Guard,
panelinlägg ”Mesh”, parkeringshjälp bak, regnsensor, spoilerljus,
dimljus fram, Xenonljus - Bi-Xenon

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]