- sön 16 jul 2006, 23:03
#51784
Hej,
Jag har hållit på rätt länge med min Volvo 343 nu och behöver lite tankehjälp.
Jag har en Volvo 343 1984 år modell med en B14.4E. Den har ett brytarlöst elektroniskt tändsystem av märke Renix. Förgasaren är en Weber 32 DIR 104-100 med fasta munstycken.
När jag först köpte gick den inge bra på chocken. Den startade bra men man fick i princip sitta och justera chockens läge hela tiden när bilen hade olika belastning tillsammans med gasen. När den blivit varm gick den bra.
Således tänkte jag åtgärda detta och dum som jag var tyckte jag att jag lika gärna kunde ta och rengöra förgasaren samtidigt. Förgasaren var riktigt ren, bilen har bara gått 10000 mil. När jag satte ihop det igen missade jag en bricka som sitter på tomgångssolenoiden. Den kom alltså för djupt in och gick i princip inte på tomgång alls (nålen kom för djupt i munstycket så det stryptes). Nåja, jag kom på det i alla fall och satte tillbaka brickan. Fjäderbrickan som sitter vid munstycket hade dock plattats ihop så den fick jag böja ut igen. Jag ställde in chocken enligt Haynes handbok och den fungerade mycket bättre efter det.
Dock har den aldrig varit riktigt bra på tomgången / starten efter det. Det senare året har det blivit riktigt dåligt. Jag kan få sitta och gnugga med startmotorn 20-30 sekunder innan den sakta kommer igång. Den går inte heller riktigt bra förrän den är varm och tomgången är då inte heller bra.
En gång när jag var ute så började den plötsligt gå som en kratta och så stanna den när jag stod vid ett rödljus och vägra sen gå igång. Jobbigt som fan. Fick ta bärgare till en verkstad där dom snabbt märkte att en slang mellan förgasaren-insugningsröret lossnat. När dom stack tillbaka den gick den att starta bra. När dom sen tokvarva den för att se om nåt var fel börja det spruta vatten kring förgasaren. När jag återkom dagen efter så sa dom att dom dragit åt skruvarna (vet ej exakt vilka).
Eftersom den fortfarande gick dåligt så funderade jag på om det var nåt med den slangen som var dåligt. Den var lite sprucken och satt löst (gummit hade hårdnat) så jag bytte den. Jag förstår dock inte vad den ska göra. Står att den är vevhusventilation men hur fungerar det? Från röret mellan insugningsröret och förgasaren går slangen till ett t-rör. En slang går därifrån ner till en lite burk bakom motorn som det sen kommer upp en tjock slang som går in i luftfilterkåpan. Den andra slangen går till ventilkåpan som sen därifrån också går in med en slang i luftfilterkåpan.
Jag försökte starta motorn utan luftfiltret men då gick den knappt. Tänkte att den får väl luft genom det nu öppna röret så jag stoppa tummen i röret ut från ventilkåpan. Då börja den vissla som fan (typ trumpet) så jag sluta direkt. Fattar inte varför den gjorde så.
För att komma till rätta med startsvårigheten har jag bytt följande.
*Bränslepump
*fördelare/rotor (den har inga brytare)
*tändkablar
Tändstiften ser fina ut så dom har jag inte bytt.
Ja, det var väl historien om vad som hänt. Nu till mina funderingar.
Jag försökte ställa in tomgången med en varvtalsräknare. Man ska enligt Haynes vrida på blandningsskruven tills man hittar ett optimum och samtidigt justera med tomgångsskruven till 900 varv fås. Det gick inte. Fast jag skruva ut tomgångsskruven tills den inte tog längre så gick den inte lägre än 1200 varv. När jag skruvar på blandningsskruven så hittar jag inget optimum. Den ökar bara i varvtal ju mer jag skruvar ut den.
Jag var och körde en sväng idag och då gick den väldigt ryckigt, även på högre varv. Det stötte som då och då även när jag låg i 90 km/h. Förgasaren har fasta munstycken så det är inget man kan justera. Mitt pill med tomgångs och blandningsskruven borde inte ha påverkat detta tycker jag. Det jag gjort var att byta vevhusventilationsslangarna som sagt. Jag märkte också en tendens när jag gasade och sen släppte gasen att det pep lite, ungefär som visslandet när jag stoppa tummen för ventilhusröret men mycket svagare.
Det jag funderar på nu är att köpa nya packningar till förgasaren. Det bytte jag aldrig när jag tog loss förgasaren. Kan det vara därför den går så dassigt, sämre och sämre ju mer jag skruvar tyvärr eller kan det vara något annat?
PS: Fick reda på att det sitter en strypning i slangen upp till ventilkåpan. Nån som vet om det sitter en i den korta slangen mellan insuget och t-röret också? Den har jag nämligen slängt bort redan.
/Tacksam för hjälp
Jag har hållit på rätt länge med min Volvo 343 nu och behöver lite tankehjälp.
Jag har en Volvo 343 1984 år modell med en B14.4E. Den har ett brytarlöst elektroniskt tändsystem av märke Renix. Förgasaren är en Weber 32 DIR 104-100 med fasta munstycken.
När jag först köpte gick den inge bra på chocken. Den startade bra men man fick i princip sitta och justera chockens läge hela tiden när bilen hade olika belastning tillsammans med gasen. När den blivit varm gick den bra.
Således tänkte jag åtgärda detta och dum som jag var tyckte jag att jag lika gärna kunde ta och rengöra förgasaren samtidigt. Förgasaren var riktigt ren, bilen har bara gått 10000 mil. När jag satte ihop det igen missade jag en bricka som sitter på tomgångssolenoiden. Den kom alltså för djupt in och gick i princip inte på tomgång alls (nålen kom för djupt i munstycket så det stryptes). Nåja, jag kom på det i alla fall och satte tillbaka brickan. Fjäderbrickan som sitter vid munstycket hade dock plattats ihop så den fick jag böja ut igen. Jag ställde in chocken enligt Haynes handbok och den fungerade mycket bättre efter det.
Dock har den aldrig varit riktigt bra på tomgången / starten efter det. Det senare året har det blivit riktigt dåligt. Jag kan få sitta och gnugga med startmotorn 20-30 sekunder innan den sakta kommer igång. Den går inte heller riktigt bra förrän den är varm och tomgången är då inte heller bra.
En gång när jag var ute så började den plötsligt gå som en kratta och så stanna den när jag stod vid ett rödljus och vägra sen gå igång. Jobbigt som fan. Fick ta bärgare till en verkstad där dom snabbt märkte att en slang mellan förgasaren-insugningsröret lossnat. När dom stack tillbaka den gick den att starta bra. När dom sen tokvarva den för att se om nåt var fel börja det spruta vatten kring förgasaren. När jag återkom dagen efter så sa dom att dom dragit åt skruvarna (vet ej exakt vilka).
Eftersom den fortfarande gick dåligt så funderade jag på om det var nåt med den slangen som var dåligt. Den var lite sprucken och satt löst (gummit hade hårdnat) så jag bytte den. Jag förstår dock inte vad den ska göra. Står att den är vevhusventilation men hur fungerar det? Från röret mellan insugningsröret och förgasaren går slangen till ett t-rör. En slang går därifrån ner till en lite burk bakom motorn som det sen kommer upp en tjock slang som går in i luftfilterkåpan. Den andra slangen går till ventilkåpan som sen därifrån också går in med en slang i luftfilterkåpan.
Jag försökte starta motorn utan luftfiltret men då gick den knappt. Tänkte att den får väl luft genom det nu öppna röret så jag stoppa tummen i röret ut från ventilkåpan. Då börja den vissla som fan (typ trumpet) så jag sluta direkt. Fattar inte varför den gjorde så.
För att komma till rätta med startsvårigheten har jag bytt följande.
*Bränslepump
*fördelare/rotor (den har inga brytare)
*tändkablar
Tändstiften ser fina ut så dom har jag inte bytt.
Ja, det var väl historien om vad som hänt. Nu till mina funderingar.
Jag försökte ställa in tomgången med en varvtalsräknare. Man ska enligt Haynes vrida på blandningsskruven tills man hittar ett optimum och samtidigt justera med tomgångsskruven till 900 varv fås. Det gick inte. Fast jag skruva ut tomgångsskruven tills den inte tog längre så gick den inte lägre än 1200 varv. När jag skruvar på blandningsskruven så hittar jag inget optimum. Den ökar bara i varvtal ju mer jag skruvar ut den.
Jag var och körde en sväng idag och då gick den väldigt ryckigt, även på högre varv. Det stötte som då och då även när jag låg i 90 km/h. Förgasaren har fasta munstycken så det är inget man kan justera. Mitt pill med tomgångs och blandningsskruven borde inte ha påverkat detta tycker jag. Det jag gjort var att byta vevhusventilationsslangarna som sagt. Jag märkte också en tendens när jag gasade och sen släppte gasen att det pep lite, ungefär som visslandet när jag stoppa tummen för ventilhusröret men mycket svagare.
Det jag funderar på nu är att köpa nya packningar till förgasaren. Det bytte jag aldrig när jag tog loss förgasaren. Kan det vara därför den går så dassigt, sämre och sämre ju mer jag skruvar tyvärr eller kan det vara något annat?
PS: Fick reda på att det sitter en strypning i slangen upp till ventilkåpan. Nån som vet om det sitter en i den korta slangen mellan insuget och t-röret också? Den har jag nämligen slängt bort redan.
/Tacksam för hjälp