Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SkalmanV60
Hej!

Det här har antagligen diskuterats tidigare men jag har sökt och inte hittat något.

Jag har en V60 2,0t och undrar vad det är för skillnader jämfört med en T5:a. Är det bara motormappen som skiljer eller är det några hårdvaruskillnader i motorn?

Finns det några andra skillnader på exempelvis växellåda, stötdämpare eller bromsar?

Ser ni några problem med att chippa bilen till 250-260 hästar ifrån orginalets 200?

Mvh Johan
Användarvisningsbild
av Guru
Ingen skillnad på bromsar eller övrigt chassi.

2,0T (B4204T6) och T5 (B4204T7) har ALDRIG varit samma artikelnr i produktion. Även som komplett utbytesmotor är det olika artikelnr på dom. Det tyder på att det finns någon skillnad. Vad EXAKT som skiljer är dock svårare att svara på.
av AxelF
Guru skrev:Ingen skillnad på bromsar eller övrigt chassi.

2,0T (B4204T6) och T5 (B4204T7) har ALDRIG varit samma artikelnr i produktion. Även som komplett utbytesmotor är det olika artikelnr på dom. Det tyder på att det finns någon skillnad. Vad EXAKT som skiljer är dock svårare att svara på.
Jag undrar det jag... Jag har själv en D4 awd och det är efter lång efterforskning ner till minsta lilla mutter exakt samma bil som en D5 awd. Även här har volvo olika artikelnr.

Artikelnr är något alla tillverkande företag använder just för att särskilja artiklar, det betyder för den skull inte att 2 artikelnr inte kan vara samma produkt.
Användarvisningsbild
av Guru
När det gäller D5244T11/17, dvs D5 AWD och D4 AWD så har du helt rätt i att de är identiska. Var har du fått info från om att de har olika artikelnr.?
Spoiler »
av AxelF
Guru skrev:När det gäller D5244T11/17, dvs D5 AWD och D4 AWD så har du helt rätt i att de är identiska. Var har du fått info från om att de har olika artikelnr.?
Spoiler »
Ok, tycker mig ha läst olika modellnr/artikelnr när jag jämfört D4 awd och D5 awd men jag har kanske fel
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]