Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Filleboosten
GMAP_LINK »
Jag var ner och la i en ny parkeringsbiljett i bilen och märkte då att när jag låser bilen så är alla dörrar låsta utom förardörren. Om jag drar i handtaget så går larmet men den låser upp alla andra dörrar också och ibland går inte ens larmet heller. Jag såg också att den lilla låspluppen i fönstret alltid är helt nedtryckt och bars rör sig någon millimeter om man försöker låsa/låsa upp bilen. Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt?
av N0RBERG
Går låspluppen upp om du öppnar dörren inifrån (innerhandtaget) ?
Kan ju vara så att låsmekanismen frusit. Har själv haft problem med detta under vintern på höger bakdörr och vänster fram. Brukar få trycka på låsknappen 3-4ggr ibland för att de ska låsas. Lösningen vore ju att ta in bilen i garage, öppna upp dörrsidan, låta torka och ev. smörja upp mekanismen.

Men kan ju vara något annat du drabbats av ?:-/
av supermania
Jag hade samma fel på min V40 -01 men det lagade sig efter att jag bytte batteri i bilen. Men det kan lika gärna ha berott på att låset var lite fruset. När jag hade problemet så använde jag nyckeln istället för dosan när jag låste/låste upp och då fungerade det bra.

Hittar du lösningen så dela med dig här på forumet! :D
av N0RBERG
Testa ta bort dörrsidan och kolla om något är galet, där låsmekanismen, dörröppningsmekanismen osv sitter. Kanske något som lossnat eller hamnat fel. Eller så är låset trasigt helt enkelt ?? :???:

Hade samma problem med en T6 -23 utan bränsle[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]