Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hilox
Hej

Då mitt högra halvljus slocknade beställde jag ersättningsreläer till CEM-boxen som jag hittade info om här i forumet. Mycket nöjd med informationen. Ljusen fungerar ok nu igen men så undrar jag om någon här vet vad mer exakt är det som CEM boxen har koll över. Jag såg att det finns fler reläer där som är av samma typ jag bytte och att vissa är till hel, halv och dimljus. Varför jag undrar är t.ex. min intervall vindrutetorkning har slutat fungera eller den torkar en gång för att sedan stanna i halvläge (torkarna går inte tillbaka till startläge), sedan vill inte bilen starta ibland. Det senare kan dock försvinna om jag håller nyckeln fult ut i startläge ca en halvminut (kan vara ett relä som klickar till?)
Jag hittade också en "wire diagram" på CEM boxen men den refererar bara till belysning och inget annat.

Någon som har lite mer info om CEM boxen?

Min Volvo är en S40, 2.0T från nov. 99 och har gått 14.000 mil. Har haft den sedan i stort sett sedan den var ny.

Hälsningar / Marius
av metalHJ
Hej Marius! Vilket relä styr vänster halvljus, eller kan du bifoga elschema? Har samma fel på min s40 -00. Vart köpte du relä?
Användarvisningsbild
av V40sport
Jag bryter in här och delger er en länk.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p582058
Häri finnes det bilder på CEM och reläer.

CEM till S40 funkar inte på V40, eftersom man då tappar styrning till bakre torkaren, etc.
Att byta relärer kräver stort kunnande i lödning.
av Hilox
Som V40sport skriver måste man kunna löda annars finns det risk att man bryter sönder någon kontaktspår om man är för snabb.

Lite längre ner i samma topic kan du även se relät som jag köpte på Elfa som ersättning.

Men nu till min fråga, CEM boxen, ingen som vet vad mer den styr. Jag antar att torkarautimatiken styrs därifrån också så jag få la "lyssna" vilket relä tickar när jag drar igång den....
Ett schema hade varit att föredra annars...

/M
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]