- lör 12 jan 2013, 21:07
#717370
Hej!
Jag har haft ett mystiskt problem med min Volvo 240 -81, motor B23A, som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.
Det hela började med att den inte startat flera gånger under hösten och vintern. Första gången avhjälptes problemet med att ta bort ärg på kabeln från tändspolen. Efter någon vecka var det samma sak igen, men med nya tändstift startade den fint igen.
Nyligen drabbades jag dock av ett annat problem, när jag hade startat bilen och den gick på ganska höga varv på grund av chocken. En minut efter start, då jag höll på att skrapa rutorna, dog bilen tvärt, och vägrade starta igen. Jag har ingen erfarenhet av hur det låter när en motor baktänder, men vid startförsöken kände jag att det någon gång högg till lite i den, men inte mycket. Hursomhelst fick jag inte igång den, och fick bogsera den till en verkstad.
De bytte tändspole eftersom den gamla var lite dålig, och uppfattade att motorn baktände när de försökte starta. De konstaterade då att tändkablarna satt fel och flyttade alla ett steg, och sedan startade bilen och gick bra. De trodde att jag hade satt tändkablarna fel när jag bytte tändstift, men det är jag säker på att jag inte gjort. Jag har dessutom kört en hel del sedan jag bytte dem. Det kan heller inte ha varit någon och saboterat, eftersom jag har ett vedervärdigt larm på bilen. Mekanikern tyckte att det hela var mycket märkligt, och enda saken han kunde tänka sig var att det i så fall gått en krysskil i motorn. Men då tyckte han att ventiler och allt skulle ha blivit konstigt i så fall, och bilen gick som vanligt både när de provkörde och jag åkte hem.
Jag kan nämna att tändkablar, fördelare och brytare är ganska nytt. Det har heller inte varit några problem med bränslematningen.
Är det någon som förstår hur tändsystemet kan vrida sig exakt ett kvarts varv på detta sätt? Jag vill ju kunna lita på bilen, och det är inte lätt när ingen förklaring finns till vad som kan ha hänt.
Tacksam för hjälp!
Daniel
Jag har haft ett mystiskt problem med min Volvo 240 -81, motor B23A, som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.
Det hela började med att den inte startat flera gånger under hösten och vintern. Första gången avhjälptes problemet med att ta bort ärg på kabeln från tändspolen. Efter någon vecka var det samma sak igen, men med nya tändstift startade den fint igen.
Nyligen drabbades jag dock av ett annat problem, när jag hade startat bilen och den gick på ganska höga varv på grund av chocken. En minut efter start, då jag höll på att skrapa rutorna, dog bilen tvärt, och vägrade starta igen. Jag har ingen erfarenhet av hur det låter när en motor baktänder, men vid startförsöken kände jag att det någon gång högg till lite i den, men inte mycket. Hursomhelst fick jag inte igång den, och fick bogsera den till en verkstad.
De bytte tändspole eftersom den gamla var lite dålig, och uppfattade att motorn baktände när de försökte starta. De konstaterade då att tändkablarna satt fel och flyttade alla ett steg, och sedan startade bilen och gick bra. De trodde att jag hade satt tändkablarna fel när jag bytte tändstift, men det är jag säker på att jag inte gjort. Jag har dessutom kört en hel del sedan jag bytte dem. Det kan heller inte ha varit någon och saboterat, eftersom jag har ett vedervärdigt larm på bilen. Mekanikern tyckte att det hela var mycket märkligt, och enda saken han kunde tänka sig var att det i så fall gått en krysskil i motorn. Men då tyckte han att ventiler och allt skulle ha blivit konstigt i så fall, och bilen gick som vanligt både när de provkörde och jag åkte hem.
Jag kan nämna att tändkablar, fördelare och brytare är ganska nytt. Det har heller inte varit några problem med bränslematningen.
Är det någon som förstår hur tändsystemet kan vrida sig exakt ett kvarts varv på detta sätt? Jag vill ju kunna lita på bilen, och det är inte lätt när ingen förklaring finns till vad som kan ha hänt.
Tacksam för hjälp!
Daniel