Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Som rubriken lyder... Om man har februari -> juli att välja imellan, när är det bäst att köpa en ny bil, dvs när är bilhandlarna mest benägna att ge bra rabatter? Scanna i februari och mars, och senast bestämma sig i april för att inte sitta på pottkanten på slutet?
Men om man tänker andrahandsvärde borde det vara tvärtom..? Eller att ta ut den så tidigt som möjligt på året. Alltså en bil som är uttagen tidigt 2013 och säljs sent 2015 kan ju ses som betydligt nyare än om man har tagit ut den sent 2012 och säljer den tidigt 2016, även om det bara är några månader däremellan.

Alternativt att man köper precis när bilarna för kommande modell börjar släppas. Så att man får en MY14 i mitten av 2013.. Men då blir det inte så mycket av rabatter att prata om kanske. :)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg
Variosboy skrev:Kan du tänka dig en hall-bil är juli troligtvis det bäst eftersom nästa modellår då kommit och kan göra "gamla" bilar billigare. Det är min gissning!
Jag håller med. Min nuvarande är en "lagerbil" MY11 som jag köpte som tjänstebil i juli 2011. Den var riktigt bra rabatterad från början, och var ändå prutbar utöver ramavtalen. För min del var det kanon, jag ville ha en 2,5FT och det var så att säga sista chansen.
För att få högsta rabatt är det garanterat bäst att ta en "gammal" lager bil, jag tog ut min V70 D5 AWD -11 när 12.orna stod i hallen vilket resulterade i ca 20% rabatt, en bra deal för mig som hade ett maxbelopp att handla tjänstebil för, och ville ha en relativt dyr bil. Men totalekonomiskt tvivlar jag mer, tror nog faktiskt att det bästa är plocka ut en ny årsmodell så tidigt det går, även om det oftast blir utan kampanjer och erbjudanden. Vem tycker min bil är hyfsat ny idag? en 2011 uttagen i Aug 2011 över ett år efter dom första 12:orna kom.......
Petzzon skrev:över ett år efter dom första 12:orna kom.......
-12:orna kom inte förrän maj 2011 i och för sig. Men jag håller med om att MY11 som jag själv har, börjar kännas lätt föråldrad nu.
Vad avser du med "känns lätt föråldrad"?
För dig personligen som billägare utifrån årtalet på bilen, när du får frågan om årsmodell, funktionsmässigt, etc, eller vad avses?
Har inte för avsikt att märka ord, utan förstår inte riktigt vad som avses då jag inte ser på bilen utifrån ålder utan behov, funktion och hur den fungerar, dvs problemfri.

När det sedan gäller att köpa bil utifrån tidpunkt så fanns det tidigare vissa datum när återförsäljare gjorde avstämning mot generalagent för att stämma av såld volym vilket hade viss "bonuseffekt". Vet inte om detta fortfarande existerar.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg
Just när det gäller i skiftet när det kommer en facelift är det ju frågan för om en tidig av den nya inte är bättre än en gammal med bra rabatt. Och precis så var det ju mellan MY11 och 12.
Hade de varit exakt lika så hade ingen brytt sig den dagen den ska säljas. Men som sagt, en tidig 12:a smäller högre än en 11 uttagen sent.
AndS skrev: Vad avser du med "känns lätt föråldrad"?
För dig personligen som billägare utifrån årtalet på bilen, när du får frågan om årsmodell, funktionsmässigt, etc, eller vad avses?
Har inte för avsikt att märka ord, utan förstår inte riktigt vad som avses då jag inte ser på bilen utifrån ålder utan behov, funktion och hur den fungerar, dvs problemfri.
Jag menar att det var ett ganska ordentligt lyft som gjordes invändigt på V70/S80 i samband med MY12, Sensus, ny panel etc.
När jag åker med t.ex. en kollega som kör MY12 så tycker jag att min bil känns, ja betydligt äldre än ett år, jämfört med kollegans.
Sedan hade jag nog inte förstått hur bra City Safety är, då hade jag troligtvis väntat in MY12.
Jag byter bil vartannat år, så jag förutsätter att bilen är problemfri under den tiden.
Guligan skrev:
Petzzon skrev:över ett år efter dom första 12:orna kom.......
-12:orna kom inte förrän maj 2011 i och för sig. Men jag håller med om att MY11 som jag själv har, börjar kännas lätt föråldrad nu.
Blev lite fel där tänkte en sak och skrev en annan....
Menade naturligtvis att den bil jag tog ut var över ett år gammal och att 12:orna redan funnits ett bra tag.

Hjulskifte i skydd av det allt tidigare mörkr[…]

spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]