Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Läst de inlägg jag hittat om vibrationer som uppstår i dessa bilar vid en hastighet på 80 -90 Km/h och följt alla tips m.m.
Men tyvärr vill vår kära bil inte sluta att vibrera utan det fortsätter på som vanligt..
Det som gjorts är följande..

Sommardäck köpta förra sommaren. Continental 225/45-17
Vinterdäck köpta förra vintern. Gislaved NordFrost 215/55-16
Övre motorfäste är utbytt mot ett nyare.

Verkstadsbesök 1, för att göra en fyrhjulsinställning.
Bytt bussning på bakaxeln, vet dock inte vad den heter.. men den gick sönder när de justerade bakaxeln.
Sommardäcken ombalanserade.
Fyrhjulsinställning efter detta.

Verkstadsbesök 2
Ombalasering av vinterdäcken.
Bytt inre styrled på bägge sidor.
Bytt bägge spindellederna.
Bytt länkarmsbussningarna fram.
Fyrhjulsinställning

Min fundering är om man ska lyssna på Volvoverkarn att det är en gammal bil (nyss passerat 30000mil) så då man får räkna med lite vibrationer.
Vill behålla bilen för den passar oss perfekt, trevlig att köra m.m.

Ett nytt fenomen är att vibrationerna blir värre när man svänger.
Hjullagren ? (inget missljud och ingen anmärkning hos bilprovarn)
Bromsskivorna ?

Var helt enkelt höger bromsok fram som gett upp och svarvat bromsskivan på köpet. Nu är detta bytt å bilen har inga vibrationer kvar. :D
Senast redigerad av 1 jsn, redigerad totalt 0 gånger.
Min vagn delar årsmodell med din och passerar strax 26.000 mil och kan inte påstå att jag känner att bilen vibrerar mer i det hastighetsintervallet du anger. Och om bilen hade gjort det så hade jag gillat läget, i alla fall efter att ha vidtagit de åtgärder du gjort. Jag tycker helt enkelt inte att det är värt att lägga ner pengar på det. Öka eller sänk farten är mitt tips.
Jag har också vibrationer som uppstår mellan 80-90 men slutar om man ökar hastigheten. Nu har jag ett trasigt övre motorfäste, men tycker inte det kan vara orsaken, och på din bil har du ju redan bytt det. Jag bryr mig inte speciellt mycket om det, kan leva med det, men det skulle vara bra att få reda på vad det beror på. Glöm inte att uppdatera denna tråd om du hittar felet.
av Xuri
Har ni kollat över era drivaxlar ?

går lagret sönder på indre knuten behöver de inte låta något eller ge missljud, men trasig lager ger ett glapp i axeln å vid ett viss varvtal ger de självsvängningar/obalans.

är ju bara när yttreknuten går sönder som man egentligen hör de när man svänger.

Inte vanligt men har själv bytt drivaxel en gång för inre knuten gått å skapade obalans.
av jsn
Mikael G skrev:Min vagn delar årsmodell med din och passerar strax 26.000 mil och kan inte påstå att jag känner att bilen vibrerar mer i det hastighetsintervallet du anger. Och om bilen hade gjort det så hade jag gillat läget, i alla fall efter att ha vidtagit de åtgärder du gjort. Jag tycker helt enkelt inte att det är värt att lägga ner pengar på det. Öka eller sänk farten är mitt tips.

Gillar du rumpmassage, skakiga händer, så tror jag att du gillat läget med vibrationerna :wink: men i detta fallet är det inte så kul...
Öka farten går ju men det är hastighetsbegränsing på 60,70,80 och 90Km/h till och från jobbet.
av jsn
Xuri skrev:Har ni kollat över era drivaxlar ?

går lagret sönder på indre knuten behöver de inte låta något eller ge missljud, men trasig lager ger ett glapp i axeln å vid ett viss varvtal ger de självsvängningar/obalans.

är ju bara när yttreknuten går sönder som man egentligen hör de när man svänger.

Inte vanligt men har själv bytt drivaxel en gång för inre knuten gått å skapade obalans.

Detta kanske kan vara något, gick igenom kvittona i bilen efter jag läst detta och höger drivaxeln är utbytt för några år sedan av den tidigare ägaren.
Är inte så kunnig men sitter lagren på axeln ?
Drivaxeln är köpt från en skrot men det ska ju inte betyda att den är sned eller dålig.. hoppas jag.
av jsn
helgonet1 skrev:Hej jsn

Har du läst mitt inlägg??

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=59947

Hej helgonet1
Läst igenom det och jag har upptäckt samma som du att de är känsliga för skit i fälgarna så fälgarna är oftast renare än bilen.
Men vibrationerna är kvar..
Bytte du bara skivorna bak ? inte fram ? bromsbackarna är bytta men med det intervallet du hade på dina (1,5 år ) ska jag nog se över dem.

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]