Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jep2K
Halloj!

Det är nu något lurt med min S40 och det började när vi fick plusgrader här i Närke så det har ju gasats en del kan jag tillägga.
I början så hade jag väldigt hög tomgång tills motorn kommit upp i arbetstemp (1300-1500v/min).
Sedan så började den rycka på låga varv och kändes ganska orklös på dessa varv också.
Idag har det blivit värre då den har börjat tveka vid fullt gaspådrag ett fåtal gånger över registret och varit nära på att dö ett par gånger vid rödljus.
Vid ett tillfälle idag vid kallstart så blinkade motorlampan och bilen misstände i cirka 10 sekunder tills varven gick upp till 1500 för att sedan stanna där som vanligt.
Och nu efter ett par mils körning har motorlampan tänts men bilen beter sig som vanligt.
Mina gissningar är - 1. luftmängdsmätaren 2. lambdan 3. kallstartsventilen.
Kan tillägga att bilen är "utrustad :) " med atmosfärisk dumpventil, dock dubbelkolv och jag har inte haft något problem med den.

Jag är oerhört tacksam för era svar.

Mvh Jesper
Användarvisningsbild
av vetten
Jag skulle börja med att kolla felkoder och själv tror jag på kallstartventilen av din beskrivning.
Användarvisningsbild
av taxi
Nu blir jag nyfiken, finns det verkligen en kallstartventil på en modern insprutningsmotor?
Användarvisningsbild
av vetten
Jag menade tempgivaren som reglerar sprutet vid kall/varm motor när jag skrev kallstartventilen :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Ravi
vetten skrev:Jag menade tempgivaren som reglerar sprutet vid kall/varm motor när jag skrev kallstartventilen :mrgreen:

Nja håller inte riktigt med där
av Jep2K
Tack för era svar.
Har varit ute och testat och letat runt lite efter fel.
Har laddtrycksmätare inkopplat och turbon peakar på 1.1-1.2 bar och därav så har jag tyckt att den tvekar/hackar när vid fullgas. Spikningar.
Efter ett misslyckat försök att försöka hitta vakuumläckor så tänker jag ta hem en magnetventil ifrån skroten.
Farbror har även en felkodsläsare som jag ska åka ut och hämta så snart som möjligt så jag kanske kan få ytterligare svar.
Tack återigen.
Användarvisningsbild
av Ravi
Jep2K skrev:Tack för era svar.
Har laddtrycksmätare inkopplat och turbon peakar på 1.1-1.2 bar och därav så har jag tyckt att den tvekar/hackar när vid fullgas. Spikningar.
Efter ett misslyckat försök att försöka hitta vakuumläckor så tänker jag ta hem en magnetventil ifrån skroten.
Farbror har även en felkodsläsare som jag ska åka ut och hämta så snart som möjligt så jag kanske kan få ytterligare svar.
Tack återigen.

Tycker att du se över soppa trycket med ju! Att det spikar är inte bra ! Då är det för lite bränsle vid högre bar!
av Jep2K
Ravi skrev:
Jep2K skrev:Tack för era svar.
Tack återigen.

Tycker att du se över soppa trycket med ju! Att det spikar är inte bra ! Då är det för lite bränsle vid högre bar!
Inget att oroa sig över, bilen får stå tills magnetventilen är bytt! :)
av Jep2K
Uppdaterar lite.
Har idag monterat en ny magnetventil och smörjt upp dumpventilen utan framgång.
Nu vill den inte gå mer än 10 sekunder på tomgång.
Undertrycket i insuget lägger sig på -0.7bar som vanligt för att sedan sjunka till -0.2bar och motorn dör.
Vad sägs? Vakuumläcka?

Jesper

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]