- lör 05 jan 2013, 23:22
#714690
Halloj!
Det är nu något lurt med min S40 och det började när vi fick plusgrader här i Närke så det har ju gasats en del kan jag tillägga.
I början så hade jag väldigt hög tomgång tills motorn kommit upp i arbetstemp (1300-1500v/min).
Sedan så började den rycka på låga varv och kändes ganska orklös på dessa varv också.
Idag har det blivit värre då den har börjat tveka vid fullt gaspådrag ett fåtal gånger över registret och varit nära på att dö ett par gånger vid rödljus.
Vid ett tillfälle idag vid kallstart så blinkade motorlampan och bilen misstände i cirka 10 sekunder tills varven gick upp till 1500 för att sedan stanna där som vanligt.
Och nu efter ett par mils körning har motorlampan tänts men bilen beter sig som vanligt.
Mina gissningar är - 1. luftmängdsmätaren 2. lambdan 3. kallstartsventilen.
Kan tillägga att bilen är "utrustad :) " med atmosfärisk dumpventil, dock dubbelkolv och jag har inte haft något problem med den.
Jag är oerhört tacksam för era svar.
Mvh Jesper
Det är nu något lurt med min S40 och det började när vi fick plusgrader här i Närke så det har ju gasats en del kan jag tillägga.
I början så hade jag väldigt hög tomgång tills motorn kommit upp i arbetstemp (1300-1500v/min).
Sedan så började den rycka på låga varv och kändes ganska orklös på dessa varv också.
Idag har det blivit värre då den har börjat tveka vid fullt gaspådrag ett fåtal gånger över registret och varit nära på att dö ett par gånger vid rödljus.
Vid ett tillfälle idag vid kallstart så blinkade motorlampan och bilen misstände i cirka 10 sekunder tills varven gick upp till 1500 för att sedan stanna där som vanligt.
Och nu efter ett par mils körning har motorlampan tänts men bilen beter sig som vanligt.
Mina gissningar är - 1. luftmängdsmätaren 2. lambdan 3. kallstartsventilen.
Kan tillägga att bilen är "utrustad :) " med atmosfärisk dumpventil, dock dubbelkolv och jag har inte haft något problem med den.
Jag är oerhört tacksam för era svar.
Mvh Jesper