Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FGF
Hellu
För 2 år sedan hade en kompis en 740 med b234f motor (16valve) och den hade ingen motorbroms. Jag lånade den en helg för att dra kärra och blev livrädd när den inte motorbromsade i nerföra eller på raksträcka efter gaspådrag.
Hon som ägde bilen sa att den alltid varit så i hennes ägo.
Gick tillochmed att lägga i backen och putta bilen framåt när den var avstängd. Den gick annars jättebra.

Tänkte inte mer på de förns för någon vecka sedan då jag började märka att min nuvarande 745 16v började göra samma sak ibland.
Nu har den ingen motorbroms alls och går att putta med enkelhet med växel i och avstängd.
Går bra i övrigt förutom lite ventilknack p.g.a. oljeförlust :p åtgärdat men knack kvarstår.

Någon som haft samma problem och\eller vet vad de beror på ?
Användarvisningsbild
av lennarte
Där sitter ett "frihjul" (spärrlager) i utgående axeln i overdriven. Det ska spärra axeln åt ett håll. Därför ska man inte backa med overdriven i. Vilket ifs ska vara omöjligt om allt är som det ska. Kan vara det som är fel på. Har själv haft flera bilar med overdrive, men aldrig varit med om detta.
Fungerar det som Saab 96 på den gamla goda tiden? Alltså att motorn går på tomgång när du släpper gasen?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av FGF
På min kompis 16v satt de överdrive i så på den kan det ju vara de felet.
Men på min satt de automat i original men vi bytte till manuell vanlig 5petad låda i oktober.
Nej den ligger kvar på samma varv som man släpper gasen på, så om man gasar upp till 4000varv o släpper gasen så ligger de kvar där ett tag o drar sig framåt i typ 15sek sen så går varvet ner fast bilen saktar inte ner. Svårt o förklara men hoppas du förstår nåttsomnått
Användarvisningsbild
av lennarte
FGF skrev:På min kompis 16v satt de överdrive i så på den kan det ju vara de felet.
Men på min satt de automat i original men vi bytte till manuell vanlig 5petad låda i oktober.
Nej den ligger kvar på samma varv som man släpper gasen på, så om man gasar upp till 4000varv o släpper gasen så ligger de kvar där ett tag o drar sig framåt i typ 15sek sen så går varvet ner fast bilen saktar inte ner. Svårt o förklara men hoppas du förstår nåttsomnått
Ungefär så betedde sig min 745-a när gasspjället hade lossnat. Jag fick "pumpa till" på gasen för att varvet skulle sjunka

Mvh
Lennart
Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]

En fråga om rostlagning

Hej. Finns många olika varianter och lö[…]