NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej alla och gott nytt år.
Jag ska byta bromsklossar bak på min Volvo S40N årmodell 04,
Det krävs om jag förstått rätt att man manuellt ska skruva in kolven för att kompensera förslitningen som är kopplad till handbromsen,, Eller har jag fel?
Det verkar behövas ett specialverktyg, men kan man göra det med ngn tång? Vidare ska kolven skruvas in medurs,,eller moturs? och ska den skruvas in i botten eller när slutar man och brukar kolven kärva, eller kan man användan något varnligt verktyg, att "peta" på kolven och få den att vrida sig åt rätt håll?
Många frågor och jag har sökt här på forumet utan att hitta en bra länk avs, detta ämne. Gissar att det ändå är många här som bytt klossar bak och som borde veta
Tack på förhand
Ulf
av dieselputte
Köp specialverktyg på Biltema. Kolv måste skruvas in medsols och samtidigt tryckas. 7mm insexnyckel krävs för att få loss oket. Passa även på att göra rent parkeringsbromsens arm på oket och smörj upp mellan oket och armen. Gör detta varje gång du byter sommar/vinterdäck så slipper du problem med parkeringsbromsen, speciellt vänster sida. Smörj glidbultarna, putsa bort ev rost först.

Jag smorde även upp kolvdamaskens insida med bromscylinderfett som finns på tub typ tandkrämstub. Använde munstycke som man har till badrumssilikon , denna passade perfekt på tubens gänga.
av Ulf13
Hej och tack för ditt raka svar.
Då vet jag hur jag fixar detta, Enda nackdelen är att Biltemas verktyg är en helsats och inget enkelt,dvs billigt verktyg, Men man kan kanske fixa det med någort enkelt verktyg.
FÖLJDFRÅGA.
Ska man struva in kolven till det tar stopp, eller löser det sig enkelt att man skruvar så mycket som behövs för att få plats med båda klossarna?
Ulf
av dieselputte
Det räcker att prova sig fram tills beläggen precis kommer in friktionsfritt. Det gör inget om man skruvar tills det tar stopp då kolven pressas ut igen när man trycker ned bromspedalen. Man bör dock pumpa ordentligt några gånger så man vet att man har bromstryck innan man kör iväg med bilen. Man skall även motionera parkeringsbromsen så självjusteringen återställs, räcker oftast med 10 -20 rejäla dragningar i bromsspaken

Edit: Håll koll på bromsvätskebehållaren när kolven pressas tillbaka , vätskan bör inte släppas ut i det fria.

Är man händig med svets så kan man lätt fixa till ett eget verktyg . Denna sats från Biltema bör funka http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ar-191255/ 399 kr + frakt är väl inte så dyrt jft lämna in för byte på verkstad. Jag köpte en liknande verktygssats från Mekonomen som dock inte passade mitt bromsok.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]