Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Ja en ny gammal tråd.

För min del är det tyvärr inte en Volvo utan min Toyota Rav4 som ju är 4x4 alltid, kommer aldrig att köpa en tvåhjulsdriven bil som året runt bil igen om den är tvåhjulsdriven eftersom den är totalt värdelös när det är vinterväglag, på sommaren ska den nog helst vara bakhjulsdriven men att åka med tvåhjulsdrift på vintern är helt bara skit.
Det spelar ingen som helst roll om man har antispinn och antisladd eftersom jag inte ser några fördelar med det, ja kanske antisladd, men antispinn är ju helt värdelöst att ha om man kör fast i en snödriva då bilfaen bara "dör" när man äntligen känner att man får grepp.

Testade min sons Volvo V50 med allt idag och det var skithalt, men inte faen kom jag iväg bättre än med Rav4-an vid rödljus odyl utan snarare bara blev det en blinkande triangel på instrumentet och inte kom jag iväg lättare än någon annan heller.''

Bara dom som inte kan köra bil behöver sånt skit!!!

Lite provocerande men sanning :twisted:
Senast redigerad av 3 vetten, redigerad totalt 0 gång.
Guligan skrev:Nuvarande bil är bäst - har bytt upp mig varje gång 8)
V70 2,5FT R-design MY11 med en massa lullull "is the shit"
Men i riktigt "Vinterväglag" och då menar jag både kall hög drivsnö gärna 30-40cm och hård :mrgreen: och som blöt packad ca:10cm och som tidigare har körts till när det var kallt och som vid tö förvandlas till en oegenlomtränglig massa och som det var omöjligt att komma uppför en liten lätt backe upp på vår gård härom dan då V50-in med allt (visst den går ju att koppla ur tack och lov) inte kom mer är 5m och för mej inte äns kändes som mer än lite moddigt :-)-)

Förstår ni då vad jag är ute efter???

Gärna om den "nya" eller den "gamla" fyrhjulsdrften och det finns ju fler än två. Vilken är bäst och gärna BRA jämförelser om dom olika och då gärna för och nackdelar.

Har fått lära mej att min RAV4 driver 50/50 och har en låsbar mellandiff som jag märkt funkar enormt bra när det blir motigt i snödrivor och moddig snö, för mej funkar det bra och bättre än någon annan vinter/åretruntbil som jag någonsin haft :-)-)

Det är det jag undrar över?

Den här tråden skulle nog ha börjar så här men jag hade lite "Otur när jag tänkte där" :oops:
Syrran har en RAV4 -06. Trevlig bil som förmodligen kan ta sig ännu längre ut och fastna ännu värre i skiten än min XC70. Min bästa vinterbil är min nuvarande XC70 -06. Jag skulle aldrig i h-vete skaffa någon gammal skitnödig 740 eller liknande apbil att ha på vintern.
... min gamla S70 T5.Den bara rullar på dagligen och klagar aldrig.Kan man inte köra bil om vintern utan fyrhjulsdrift så bör man nog ta om körkortet. :D
Har ingen erfarenhet av "nyare" bilar med en massa lull lull, utan dom senaste 16 åren har jag kört samma gamla 745 med dubbdäck
på vintern.
Har kört fast EN gång under dom åren, och det var ute i skogen med en decimeter snö på blankis, men det löste sig med lite
granris under bakhjulen. Annars tar den sig fram förvånansvärt bra får jag säga. Sedan "underlättar" det att man inte behöver vara
så rädd om bilen, så det går att "satsa" lite om man skulle råka komma ut på en riktigt igensnöad skogsväg eller mindre grusväg.
Min xc60 är fantastisk. Full acc över moddsträngar är lika stablt som vid sommarväglag och den tar sig fram i 30cm djupsnö på vår oplogade väg som om det vore asfalt.

/Martin
Nuvarande v70 är den bästa bil överhuvudtaget jag ägt, sämsta var nog sambons alfasud med obefintlig värme samt en belysning som var så dålig att vi körde med helljus jämt men det var aldrig någon som blev bländad vad vi kommer ihåg :D

Även att bromsoken fram satt monterade direkt på växellådan innanför drivaxlarna(inovativt med låg ofjädrad vikt), så när båda knutarna havererade (bultarna lossnade) så uteblev bromsverkan även handbromsen tog på framhjulen så det blev en upplevelse för sambon med nytaget körkort :D
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]