Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag skulle vilja ha lite hjälp med bilen, är verkligen en amantör på de här.
Har en volvo 940 kombi 97- Lätt trycksturbo med motor B230FK.
Bilen startar ibland när den är kall, men är väldigt trög. De är nästan så de går på halva motorn. tills den hoppar igång.
Sen funkar bilen ett tag tills den blir varm, då börjar den gå upp i varv, typ 1500- 2500v.
När man stänger av bilen så går fläkten fortfarande och den stannar inte förrän man vrider på nyckeln igen.
Sen går de inte starta den förrän den blivit kall. om de änns går.

Har bytt tändstiften, tändstiftkablarna, oljefilter, luftfilter och lambdarsonden. Men inget hjälper.
Kan någon komma med några tips?

Ps. Har andra frågor också som jag har läst här och fattar ingeting.
1. Vad är bränsle testprogram? Hur funkar den?
2. Hur gör man felkodning?
3. Startgas. Vad är de och hur gör man?

Mvh Lasse J
AmatörenLasseJ skrev:Hej!
Jag skulle vilja ha lite hjälp med bilen, är verkligen en amantör på de här.
Har en volvo 940 kombi 97- Lätt trycksturbo med motor B230FK.
Bilen startar ibland när den är kall, men är väldigt trög. De är nästan så de går på halva motorn. tills den hoppar igång.
Sen funkar bilen ett tag tills den blir varm, då börjar den gå upp i varv, typ 1500- 2500v.
När man stänger av bilen så går fläkten fortfarande och den stannar inte förrän man vrider på nyckeln igen.
Sen går de inte starta den förrän den blivit kall. om de änns går.

Har bytt tändstiften, tändstiftkablarna, oljefilter, luftfilter och lambdarsonden. Men inget hjälper.
Kan någon komma med några tips?

Ps. Har andra frågor också som jag har läst här och fattar ingeting.
1. Vad är bränsle testprogram? Hur funkar den? ???
2. Hur gör man felkodning? Finns en felkodsläsare av blinktyp i motorrummet! http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a
3. Startgas. Vad är de och hur gör man? Behöver du inte använda, bilen startar ju?

Mvh Lasse J
Du kan ha problem med motortemperaturgivaren, googla fram värden och mät upp den!
skulle tro att det är tempgivaren till motorstyrsystemet som sitter på vänster sida av topplocket under insuget. Det sitter två givare den yttre som sitter närmast fronten ger signal till tempmätaren i instrumenthuset. Den andra som sitter innåt närmast torpedväggen ger signal om hur varm motorn är, den styr fläkten samt fungerar som kallstartsventil. Krånglar den så kan motorn vara väldigt trögstartad när den är kall

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]