Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mjonsson73
Hej!

Bilen, en V70 -02 140hk, började krångla igår. Efter en tur på 6 - 7 mil med fungerande värme och ok temp, så parkerade vi i två timmar. När jag startade så larmade bilen för låg kylvätske nivå, det tog inte lång stund förrän tempmätaren steg och varnade för hög motortemp. Jag stannade bilen och öppnade huven. Ingen kylfläkt gick och den kokade inte. jag startade bilen igen efter ca 2 min och tempmätaren var ok och inga larm, men kupé värmen började försvinna. Dagen efter så fick jag fylla på 1 liter vatten. Jag kopplade loss batteriet i 30 min för att nolla ev. felmeddelande från spökande värmegivare. Bilen går då upp i temp som normalt men utan värme i kupén och kylarfläkten börjar gå för fullt. Jag plockade ur termostaten och kokade den och den öppnar vid ca 90 grader. monterade allt igen, fyllde vatten och luftade. Samma sak igen inga felmeddelande, normal temp på mätaren men ingen värme och kylarfläkten går efter en stund, vattnet pressas ur expansionskärlet om jag öppnar locket, men den kokar inte och det bubblar inte i behållaren. Ingen vit rök ur avgasröret.

Är det topplockspackningen eller kan det vara vattenpumpen som inte cirkulerar vattnet som den ska ?? Andra förslag?

HJÄLP!
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad har du för yttertemperatur där du bor? Det kan vara så att du har för lite glykol och värmepaketet frusit. I så fall får du försöka få in bilen i värmen.
Problemet är ju att kylarfläkten går fast jag har normal temp när det är -6 grader ute, så problemet kan inte vara ( inte enbart iallafall) tätt värmepaket. Jag har funderat på luft själv, men hur luftar jag lättast? jag fyllde vatten i expansions kärlet och öppnade sedan slangen vid termostathuset tills det bara kom vatten. då efter fyllde jag vatten och körde några minuter (ca 10) utan lock och klämde på slangarna under tiden.
Användarvisningsbild
av SvenB
Frågan kvarstår, för hur många grader har du glykol?
av svda
Jag skulle strunta i att mäta fryspunkten och låta bilen stå kvar i garaget till den kan tas till en verkstad om du inte kan hitta läckaget själv.
Om topplockspackningen gått så att det läcket in vatten i någon cylinder kan det vara lite brådis. Kolla på oljestickan om det finns kylvätska i oljan, då är det bogsering som gäller.

Förhoppningsvis är det inte detta problem och även om packningen gått så måste det inte läcka in i motorn.

För att få rätt koncentration glykol, så håll koll på hur mycket rent vatten du fyllt på. Antag att systemet rymmer 9 liter och räkna med ledning av detta ut nuvarande koncentration givet att den var 50 % från början. Därefter går det att beräkna hur mycket du skall tappa av och fylla på med ren glykol.

Ex: du har fyllt på 2 liter, då finns det motsvarade 7 liter 50 % blandning kvar, dvs motsvarande 3,5 liter ren glykol dvs det fattas 1 liter ren glykol. ´
Koncentrationen är: 3,5liter/9 liter = 39 %

När du tappar du ur för att kunna fylla på så följer det med glykol.

Mängden som skall tappas och ersättas ned ren glykol (X) kan i exemplet ovan beräknas som 0,39 x (9 liter - X liter) + X = 4,5 liter ren glykol
=> 0,61 X = 4,5 - 3,51 dvs X = 0,99/0,61 liter = 1,62 liter

Antagligen har du Volvos blåa Etylenglykol och du bör i så fall använda just denna.

Jag har nyligen bytt kylvätskan i min bil och kunde då konstatera att det tar flera varm/kall cykler, eller möjligen en lång körsträcka, innan koncentrationen i expansionskärlet blir densamma som i resten av systemet. Har du nyligen fyllt vatten och mäter på vätskan i expansionskärlet så kommer du antagligen att mäta en högre fryspunkt än den som är i systemt i övrigt.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]