Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj

Bilen har rullat på problemfritt bortsett från att den de senaste dagarna har gett ifrån sig ett missljud från höger fram. Har fram tills nu misstänkt att hjullagret är slut. Lagret byttes för ca ett år sedan och jag har laddat för att efter julhelgen göra ett återbesök till den verkstaden för att reklamera vad jag trott är ett alltför tidigt havererat hjullager.

Men, lång näsa, nu startar inte bilen alls. Startmotorn drar runt, men väldigt ansträngt, det går långsamt... Man hör missljud (möjligen lagerljud) och belysningen påverkas som att spänningen sjunker markant när startmotorn kämpar på.

Nu börjar jag ju undra om missljudet som hörts de sista dagarna har med detta att göra? Ljudet har varit beroende av hastighet, men oberoende av växel eller kopplingsläge så jag har ju gissat på hjullagret... finns något annat man borde ta en kik på innan man skickar den vidare till verkstan?

/Patrik
kass batteri prova att byt så startar den säkert sen
han fråga varför bilen inte starta och jag svara
PAKA skrev:Startmotorn drar runt, men väldigt ansträngt, det går långsamt... Man hör missljud (möjligen lagerljud) och belysningen påverkas som att spänningen sjunker markant när startmotorn kämpar på.

Nu börjar jag ju undra om missljudet som hörts de sista dagarna har med detta att göra? Ljudet har varit beroende av hastighet, men oberoende av växel eller kopplingsläge så jag har ju gissat på hjullagret... finns något annat man borde ta en kik på innan man skickar den vidare till verkstan?
Om du är säker på att oljudet HF är hastighetsberoende och inte varvtalsberoende borde oljudet inte komma ifrån generatorn som, om den inte fungerar, ger laddningsproblem. Någon logisk koppling mellan hjullager och batteri finns, så vitt jag vet, inte.
Batteriet verkar ju inte vara helt friskt... med lite hjälp så hoppade bilen igång igen. Tack för bra svar!
Nu återstår bara att se över hjullagret i fram, kollade kvittot och lagret byttes senast i maj -12... hmmm, hade nog hoppats på lite längre livslängd ;)

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]