Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Hej,

Hämtade ju hem en XC60 Drive Momentum 2010 i onsdags. Gått lite drygt 10 500 mil.

Efter lite inintiala problem med värmen tror jag det ordnade sig när jag slagit på dieselvärmaren och ställt in max hastighet på fläkten i menyn.

Med dubbade Hakkapelitta 7 upplever jag den som tystare än vår V70N -02 och det är mycket bra komfort. Stolarna är strået vassare än V70in, och det är inte illa.

Sitter nyckellöst system på den vilket jag redan är helt beroende av!! Så underbart att alltid ha klumpen i jackfickan.

Hundburen från V70in passade inte, så jag får ta och skaffa en ny.

Förbrukningen då, det är ju anledningen till att vi valde en Drive i stället för en AWD.

Har inte hunnit tanka och mäta, men nollställde färddatorn som efter 2 dagar visar 0,65 och då kör vi ca 50% stad och 50% landsväg. Vet inte vad differensen mellan dator och verklig är på denna modell, men det vore tilltalande att komma under 0,7 i blandad körning, det skulle innebära en sänkning med ca 2,5 liter/mil jf med V70in.

Det har inte varit någon snikkörning och min sambo har en tends att ligga på lite för låg växel, är van Volvon med bensinmotor och utan turbo.

Ska bli intressant att se vad den går att få ner till och fortfarande hålla normalt körtempo.

Det är ju Bluetooth handsfree i den, men det verkar inte gå strömma Spotify från mobilen över Bluetooth? Har jag uppfattat det rätt?
Är ägare till en XC60 FWD summum manuell. Var nyligen nere i Italien på vår årliga höstresa. Vägvalet blev cirka 80 procent autobahn samt resten bondesstrasse . Vidare så ingick några pass samt krypkörning en längre sträcka då vi kom till Italien på en lördag. På motorvägarna höll vi 100-110 km/h, förutom genom Danmark på hemresan där det blev närmare 130 km/h. Hemma så beräknade jag verklig förbrukning (baserad på vägmätarens info). Då hamnade vi på 0,52 liter/milen. Kan tyckas trevligt med låg dieselkostnad, då jag ej räknar på värdeminskningen. Jag köper mina bilar kontant, och försöker sedan att glömma vad den verkliga kostnaden blir. Ytterligare information är att då jag vid skilda tillfällen kört cirka 100 mil på en dag och inte har upplevt det som "tröttande". Man har alltså inte kastat sig i sängen när man kommit fram till hotellet, utan gått ut och ätit något gott. Man sitter högt uppe med bra sikt under körningen vilket är utmärkt. Till sist vill jag gratulera till er nya bil och hoppas ni får mycket glädje med den.
trasker skrev:Förbrukningen då, det är ju anledningen till att vi valde en Drive i stället för en AWD.
Hur mycket lägre förbrukning anger Volvo för Drive jämfört med AWD?

Min gamla D5 drar ungefär 0.8 l/mil i Stockholmsköerna.....med takräcke och cykelhållare!

Blev ett oljebyte idag, fick bli med en lift jag e[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]