Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hoppla!!

Jag har en -92 standard 244, som har en rätt så dysfunktionell hastighetsmätare.

Den funkar bara när det är rätt fuktigt ute, d.v.s när det regnar eller den stått ute på natten och det inte är fint väder.

Nåt märkligt elfel alltså, men jag har tittat på kontakten vid bakaxeln, och den verkar ändå vara ok, det blir inte bättre för att jag dränker den i 5-56 heller.

Nån som har haft ett liknande problem? Det kan tilläggas att öven miltalet står still när kilometerräknaren är död.

Sen nästa grej, måste hastighetsmätarten funka vid besiktning? det är dags väääldigt snart...

Tack på förhand, Kaptenen
Det var ett tokigt fel du har fått.
Min la av helt (utan fuktproblem eller liknande som förvarning).
Det är mycket enkelt att montera loss mätarhuset inne i bilen (utan att behöva ta bort ratt eller liknande) och då kan du ju se om det är något glapp i kontakten där bak. Har för mig att det finns någon typ av plombering som du kanske måste bryta sönder för att komma åt kontakten.

Har du kollat vilken säkring som går till mätarhuset? Den kanske behöver smörjs/motioneras en aning?

Annars hade jag provat att mäta om du får signal från kontakten i bakaxeln.

Berätta gärna hur det går för dig.

Mvh,
Daniel
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]