Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Spolarna fram och bak slutade funka igårpå min V70II 09. Illa illa snart är det Jul och långresa på schemat. Här måste fixas nu eller bokas tid kvickt...

Jag har hittat två säkringar dels en fram, nr 24, och en under handskfacket, nr 14, som enligt manualen ska gå till spolarna.
Det märkliga är att båda är hela och drar jag ur nr 14 så går inte strålkastarspolaren och 14 skulle ju gå till vindrutan...
Nr 24 går varken till eller från

Båda säkringarna är hela har jag mätt mig till.

Hur felsöker jag lämpligen?

Bör jag dra ut alla säkringar i hela bilen och kolla om de är hela då det verkar som att de här har byt plats. Kanske inte alls är nr 24 som går till vindrutespolarna...

Jag vill minnas att det inte spolar bak bara för att man spolar fram så kan det vara en pump som spolar både fram och bak eller är det totalt 3 pumpar?

Tack vare denna tråd vet jag ju var pumpen sitter. Är det stora plastplattan under som det syftas på eller något skydd som ska angripas uppifrån?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... it=spolare
Mvh
Karl
Hörs spolarpumpen när du sätter igång den utan att det kommer någon vätska är varmgarage att rekomendera över nätten. =)
Nej vindrutespolarpumpen är tyst och det var minst 18graders vätska i behållaren och -2 när jag prova...

Jag tror att strålkastarspolaren låter mest och den lät och spruta (samma vätska antar jag) till dess jag tog ut ena säkringen men den andra pumpen lät inte.
Codiac skrev:Hej! hade samma sak på min, det var kontaktstycket som sitter på pumpen vid spolarbehållaren framför vänster framhjul som hade lossnat ett par mm, var bara att trycka dit ordentligt.
Räcker det med att lossa höger innerskärm för att komma åt pumpen ?

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]